Vem ska gå i särskola?

Arton år av förtryck ristar in djupa sår i själen. Sedan början av detta årtusende har jag fått stämpeln idiot i alla handlingar och dokument., detta har gjort att de som får ta del av dokumenten aldrig kommer att ta mig på allvar. Varken idag, i morgon, aldrig!

I dag blev jag återigen förödmjukad då en vikarierande LSS-handläggare gav som förslag att jag borde överväga en god man som tar hand om min ekonomi när jag flyttar hemifrån i framtiden. Det är sådana saker som gör att jag har svårt att öppna mig för folk. Att hon också uttryckte sig att det var en nackdel att jag inte gått särskola eftersom hon anser att man får mer stöd av arbetsförmedlingen när det är dags att söka jobb, det gör mig förbannad.

Särskolan är någonting som ursprungligen utvecklades för att ge mindre begåvade ungdomar stöd och möjlighet för att lära sig samma saker som i en vanlig skolklass. Det har, tyvärr, blivit så att allt fler barn placeras där eftersom att skolan inte har kunskap, tid och ork att ta sig för att hjälpa de barn som har svårt att hänga med, trots att de är lika begåvade som ”vanliga” människor.

Sverige är ett land där ungdomar, mot sin vilja, får alla möjliga bokstavskombinationer och därmed blir stämplade som idioter på grund av att barnen inte får den extra hjälp som, oavsett diagnos eller ej, ska ges till alla som behöver den. Att idiotförklara barn skapar bara problem i framtiden för dem när det är dags att söka jobb och liknande.

One Response to Vem ska gå i särskola?

  1. Jag känner med dig. Min sons lärare vill att min son ska gå i särskola för att vi inte har råd att installera fiber. Han får inte lov att göra sin läxa via en annan dator som har mobilt bredband. Det räknas som fusk och då är det bättre att han går i särskola menar läraren.

Kommentera

