Vem har ditt telefonnummer?

Integritet är ständigt på tapeten när databaser offentliga som privata fylls med uppgifter om oss. För en vecka sedan såg jag dokumentären Erasing David. När huvudkaraktären begär ut uppgifterna om sig själv från de offentliga registren i England och de privata bolagen får han veta att det kameranätverk, CCTV, som övervakar Engelsmännen, ständigt registrerar hans resor in i centrala delen av London, trots att varken han eller hans bil är efterlyst.

Tidigare under dagen kontaktade ett undersökningsföretag mig, efter att de lyckats få ut mitt, och mina klasskamraters, telefonnummer från vår skola. Ska man inte kunna lita på att mina privata kontaktuppgifter stannar kvar i skolan? Är det verkligen så att man inte ska lita på någon längre?

Kommentera

