Mikaelgården: Tibblings dotter anställd i verksamheten

Om några veckor är det 10 år sedan jag började på Mikaelgården, starten på fyra år av helvete. Än idag är minnena starka, om än undantryckta. Nu har Socialstyrelsen tagit till storsläggan och kritiserar verksamheten hårt.

Majoriteten av det jag skriver nedan har jag redan skrivit i ett flertal inlägg tidigare. Men nu skall jag även ta upp information som Socialstyrelsen, media och andra bör känna till.

När nu Sveriges Radio tar upp Socialstyrelsens kritik mot Mikaelgårdens Läkepedagogiska Institut så intervjuas verksamhetschefen, föreståndare Dick Tibbling i radio. Där menar han att han inte känt till händelserna som hänt. Han menar att detta är enskilda händelser som nu kommer att granskas.

Under min tid på Mikaelgården var Dick Tibblings dotter anställd och arbetade som medarbetare i mitt elevhem. Dessutom var hans yngste son placerad som dagelev i samma hus. Att han inte skall ha överblick över hela verksamheten och alla anställda kan troligtvis stämma, men vi som fd. elever har stor insyn i vad som hänt.

När jag fick min första mobiltelefon fick jag vackert lämna in den då jag kom till mitt elevhem på söndagen. Detta upprepades under hela min vistelse. Men den personal som arbetade hade tillgång att använda sin mobiltelefon. Ungdomarna var också förbjudna att ha stereo på rummet om de inte var 15 år fyllda.

Det var också vanligt med bestraffning som vilodag, promenader och arbetsdagar. Men jag blev utsatt för polisgrepp, även kallad nedläggning. Det var en av de anställda som använde det som ”övertalningsmetod”. Enligt folkbokföringen bor denne amerikan fortfarande kvar på Mikaelgårdens ägor, troligtvis fortfarande anställd.

21 februari: Nu skriver också Dagens Nyheter om kritiken

Relaterade inlägg:

HVB – Fyra år av helvete!

Järna-antroposoferna ur min synvinkel

Snart 11 år har gått sedan första dagen på Mikaelgården

23 Responses to Mikaelgården: Tibblings dotter anställd i verksamheten

  1. Pingback: kritik mot läkepedagogiska hem (mikaelgården) « zooey

  2. Anna says:

    naturligtvis vill dick Tibbling inte erkänna misshandel och övergrepp,när jag gick på mikaelgården förekom alal möjliga straff,att dick T anställt ett av sina barn förvånar inte mig medarbetare och lärare anställer alltid sina barn.på min tid fanns få dagelever men nu verkar det vara mera dagelever,hoppas de får stänga ned skiten,Mg gjorde jag missade högstadiet som jag emellertid läste upp på komvux.vi som var på Mg fick aldrig gå ballet eller jazzdans men det gjorde medarbetarbarnen,de blandade utvecklingstörda med överbegåvade,tjejer fick inte sminka sig ha modekläder.sedan min tid på mg har jag blivit en klädsnobb,avskyr allt vad autoriteter heter mitt barn har fått allt jag inte fick och alal hennes åsikter har respekteras både på gott och ont en sak vet jag att jag skulle aldrig låta mitt barn komma på liknande ställen,men numera är hon 18år

  3. Olga says:

    Vad heter den amerikanen? Jag går där och bodde där för några veckor sen.

  4. irriterad says:

    att dick tibbling inte skulle känna igen bestraffningarna och nedläggningarna som det stod i dn är bara bullshit han vet mycket väl vad som pågår i sekten mikaelgården.

  5. Anna says:

    ja självklart vet Dick tibbling det han vill bara försvara medarbetarna.
    Visst hette amerikanen Steven Mundth?

  6. Putte_63 says:

    Konstigt att den amerikanska antroposofen Steven censur fick jobba kvar trots att många elever blev hårt straffad av honom med nerläggning/nerkastning mot golvet och polisgrepp,och andra hårda straffmetoder.Dick Tibbling verkar mörka alla saker som förekommer på Mikaelgårdens läkepedagogiska institut. Fanns det mer personal förutom Steven Mundt som använde sig av hårda straffmetoder?
    Och jag gissar nog på att terminskostnaderna för 2011 varierar från 250000:- upp till 1000000:- ,för såna ställen är kända för att ta ut skyhöga skolavgifter av kommuner som skickar barn och ungdomar dit till Mikaelgården,Solbergahemmet,och andra liknande antroposofiska skolhem i Järna,Dormsjö och andra svenska orter.

  7. The man says:

    Hej.. jag har bott där… och jag mår fortfarande skit.. dricker som ett jävla as….. Andreas geissler .. stefan donath… peter andersson… fy fan..snacka om förstörd barndom…

  8. Mamma says:

    Läser här om alla stackars barn och ungdomar som gått på Mikaelgården och fått utstå sådan hemsk behandling – inte fått äta ketchup eller flingor utan mest vegetarisk mat, inte fått använda mobiltelefoner eller datorer eller titta på TV, inte sminka sig etc. Stackars barn! Patetiskt är vad det är. Att vissa utsatts för våld och iskalla duschar är fruktansvärt – det tycker jag också och det får INTE förekomma – men resten… Att få näringsriktig mat när man växer, fri från kemikalier, som ofta gör dessa barn och ungdomars symptom värre, är ju bara bra. Om de får ha sina mobiler kvar vad gör de då – jo ringer och smsar upp tusentals kronor för sina föräldrar – eller drar på sig skulder, trakasserar varandra, ligger vakna på nätterna och stör lektioner i skolan – om de ens går dit. Den här typen av ungdomar brukar nämligen inte finna sig i att följa regler någon stans. Datorer då – samma sak där, de spelar krigsspel, blir spelberoende, håller på dygnet runt och struntar i hur det påverkar både den egna hälsan och omgivningen. De hänger på stan, röker, förstör för andra, bråkar, vandaliserar, stjäl det de vill ha och vägrar att anpassa sig till någon som helst ordning – som inte passar dem själva. Och ang hur tjejerna sminkar sig så ska det kladdas överdrivet mycket jämfört med tjejer utan problem i samma ålder. Att tvingas gå promenader – även när det regnar – vad är problemet? Är ni vana att åka moppe eller bli skjutsade överallt? Barfota är ju inte okej, men var det möjligtvis så att personen ifråga vägrade att ta på sig skorna för att slippa gå och då fick skylla sig själv och gå ändå kanske???! Här går vi långpromenader med hunden varje dag och det är ju bara bra. Många barn och ungdomar har utomhus fritidsaktiviteter av olika slag – men den här typen av barn brukar ha svårt att klara av vanliga sociala sammanhang eller att sysselsätta sig själva med vettiga aktiviteter.
    Jag tar alltså avstånd från våld – men varför är det ingen här som berättar om hur barnen och ungdomarna beter sig mot personalen? Jag har själv sett hur de spottar på de anställda, kastar vedträn på dem, sparkas, bits etc. Och att ungdomarna även kan slåss med varandra om inte personalen går emellan. Vilket de snabbt gör. Och de fångar upp och försöker reda ut konflikter. Hur skulle det vara hemma? Med trötta utslitna föräldrar som inte orkar sätta emot dessa barn och ungdomar – eller vad värre är överreagerar och tar till rejält våld eller kastar ut dem på gatan, eller i vanlig skola där personalen inte klarar av dem, alla kompisar de stöter bort etc etc. För de bor ju på dessa behandlingshem av någon anledning – eller hur?
    Jag är själv mamma till ett barn utan problem och ett barn med stora problem som har bott på Mikaelgården under ett par år. Det barnet kom dit destruktiv och utan att klara sociala spelregler med låg självkänsla, trots att vi försökt med alla möjliga insatser i både hem och skola. På Mikaelgården fick detta barn utvecklas, fångas upp av människor som förstod sig på och kunde stötta, en lugn miljö, kreativ och utvecklande som var oerhört positiv och stimulerande för vårt barn. Han fick självkänslan tillbaka och kom hem och visade stolt upp vad han gjort och lärt sig. Vi fick tillbaka en fin föräldra-barn relation vi inte haft på flera år, pga ständiga konflikter. Tyvärr vägrade kommunen att betala för fortsatt vistelse eftersom det inte fanns någon eg diagnos satt. Efter mindre än ett år hemma igen var barnet utslängt från skolan, jourfamilj inkopplad liksom social stödperson etc. Nu är det medicinering som gäller, men tyvärr är detta inte tillräckligt. Men nu hänger han på stan, dricker sportdryck i mängder, röker, är ute på FB via mobilen hela nätterna, rymmer från jourfamiljen, hänger framför datorn, stjäl det han vill ha osv. Och då gör han ju som han vill och är inte hållen av stygg personal som sätter upp regler på ett hvb-hem – det är väl fint?!

  9. Mamma says:

    Reflekterar lite till över det här med s k ”bestraffning” i form av vilodag (antar att det var att du inte fick delta i aktiviteter med övriga), promenader (jo, de var långa, men med de energitoppar och raseriutbrott som många av barn med t ex ADHD får så behövs det för att få ur energin ur kroppen, tänker på it-magnaten som fick springa efter sina föräldrars bil för att lugna ner sig) och arbetsdag – var väl att jobba t ex i trädgård med personalen? Alla barn som håller till i stall och mockar och borstar hästar flera timmar, de brukar inte klaga över att det är bestraffning, tvärtom eller de som från tidig ålder gör i ordning sina små segeljollar och drar de upp på land själva och fixar och donar, de som gör lådbilar snickrar och grejar, m fl.
    Det vore intressant att höra hur de som själva har t ex ADHD anser att man ska göra för att få ett barn med dessa problem att t ex lägga ifrån sig en mobiltelefon och istället lyssna på vad läraren i skolan säger? Eller stänga av (eller bara lämna) TV.n och gå och äta när alla andra i familjen gör det? Eller stänga av datorn när barnet har suttit där i tre timmar redan? Hur får man dessa barn att göra sin läxa? Gå och lägga sig i tid på kvällen? Ta på sig regnkläder när det regnar ute? Gå ut när det är fint väder? Inte svära åt sina föräldrar när man ber barnen om något? Förstå att de inte kan få göra allt de vill? Att det inte är okej att måla med sprayfärg på väggarna eller tända eld på gräset? Att få dem att inse att andra barn inte vill leka med dem om de bara slåss? Eller om de inte hör när kompisarna säger nej eller nu räcker det? Att det inte är okej att riva ner allt från hyllorna i en affär eller att ta allt man vill ha bara för att det finns där? Hur får man dem att sitta still i skolan och inte störa alla andra? Hur får man dem att förstå att andra människor har känslor och att man måste ta hänsyn till sin omgivning och inte kan köra sitt eget race? Hur gör man?!
    Ska man bara acceptera att de förstör, är elaka, svär, spottar, skriker och slåss så fort de inte får som de vill? När de blir vuxna hamnar många av de i missbruk eller fängelse – om man vill rädda sitt barn med ADHD och neuropsykiatriskt handikapp från detta – hur gör man då? Det vore bra att höra istället för bara en massa klagomål på de som i a f försöker hjälpa dessa barn och ungdomar till rätta – berätta – hur borde de agera istället?
    Och åter igen – om de använt våld på Mikaelgården så tar jag starkt avstånd från detta, men att hålla fast en våldsam tonåring som riskerar att skada både sig själv och andra tycker jag inte är fel (dock inga polisgrepp) – återigen, hur ska de annars göra (droga ner ungarna eller??)?

    • overklass says:

      Att placera barn, med olika bakgrund och problem under samma tak leder till stora problem. Själv brukar jag jämföra det med att placera högerextremister i samma hus som ”stenkastarvänstern”. Muntliga trakasserier med slag och sparkar som följd. Man kan säga att vi hela tiden försökte ”få igång” varandra och se vem som först fick ett utbrott. Självklart fick medarbetarna sin beskärda del, men jag vill påstå att det i första hand var barnen som fick utstå störst påfrestningar.

      Ungdomarna på Mikaelgården, och på andra HVB-hem, skall med tiden återanpassas till samhället, något som antroposoferna i mitt fall inte på något sätt bidragit till. Under fe fyra åren som jag var i Järna var isoleringen mot omvärlden något som de förespråkade och annonserade som ”trygg miljö”. Att personer med ADHD, Damp, Aspergers Syndrom etc. behöver vara en del av det moderna samhället och lära sig hur den verklighet man skall leva i 45 år framöver fungerar.

      Flera av dem som tidigare blivit placerade på barnhem institutioner är idag inte med oss då spåren som sattes under den perioden blivit en för stor börda för dem att bära. I dagarna presenterades utredningen om vanvårdade barn, samtidigt som dokumentären _Stulen Barndom_ åter finns tillgänglig på SVTPlay. När jag såg filmen under gårdagen kände jag igen mig på punkterna fysisk bestraffning och bristfällig skolgång.

      Jag vill påstå att jag, på grund av Mikaelgården, blivit av med mellanstadiet och att det jag fick lära mig inte var tillräckligt, främst på grund av att jag ständigt blev utskickad från klassrummet.

      • Mamma says:

        Jag tycker att det är tragiskt om det förekommit vanvård av barn på Mikaelgården, men det var i a f inte så när mitt barn var där, tvärtom. Att det förkommer på HVB-hem och i välbetalda fosterhem vet jag och det är fruktansvärt. Men tror du verkligen att du skulle fått vara kvar i ett klassrum i en vanlig skola med 22-27 elever i varje klass? Hur många barn med dessa problem är det inte som sitter hemma eller hänger på stan just pga att de inte klarar av att gå i en vanlig skola? Vissa blir hämtade av polisen för att de har skolplikt – och i skolan åker de ut ur klassrummen för att de bara bråkar. Är det bättre tycker du?

        Och alla andra i klassen som störs av den oordning som dessa barn ställer till med. Lärare som blir knäckta för att de inte orkar med och inte vet hur de ska hantera dessa barn och ungdomar. Föräldrar som bryter ihop och äktenskap som spricker. Jag tror att det är väldigt svårt att få dessa barn att anamma samhällets spelregler, oavsett om de bor på ett HVB-hem eller inte. Som det ser ut idag i a f. Du beklagar dig över isoleringen och den trygga miljön på Mikaelgården. Men att inte ständigt utsättas för alla stressframkallande intryck, att istället få vara nära naturen och att få uppleva en lugn relation med sina föräldrar i lagom portioner trodde jag skulle vara bättre för ett barn än ständiga stress- och konfliktrelationer med sin familj – som ju borde kännas trygg för ett barn.

        Det vore bra om du som själv har erfarenhet och insikt kan tala om hur du anser att man ska bemöta dessa barn, istället för att bara tala om hur fel allt blev. Hur gör man för att få ett barn med ADHD, Damp, Asperger eller liknande att bli en del av samhället? Ska de gå i en vanlig skola med andra barn och hur ska det gå till i så fall, så att de själva inte känner sig utstötta, inte får till sig kunskapen och inte heller förstör för alla andra? Hur ska man som förälder bemöta dessa barn som inte uppfattar verkligheten på samma sätt? Hur får man dem att förstå att det inte är okej att förstöra för andra? Att man måste följa regler för att kroppen behöver det (man måste äta, gå på toa, gå och lägga sig etc)? Att man måste anpassa sig till gruppen (familjen, vänner, skolkamrater etc) om man ska vara med i större sammanhang? Att det inte är okej att vara aggressiv och utåtagerande bland andra personer? Hur anser du att man ska göra för att hjälpa både dessa barn och ungdomar – liksom oss andra som ska bemöta barnen?

        Är mycket tacksam för ett svar på detta och att få veta vad du som har egna upplevelser tycker att man ska göra eller borde ha gjort istället.

  10. från80talet says:

    Märkligt att det är likadant sen 80-talet då jag gick på Mikaelgården.
    Man får ju inte slå barn det är ju förbjudet. Hur lyckats Mikaelgården komma undan lagen?

    Så kan husen ha sina egna regler. Jag hade inga problem att ha stereo på rummet..

    Råder er att ta bättre skolor utan så strikt diktatur. Saltå skola är bättre.
    Där är folk inte så begränsade på fritiden.

    • Gammal MG:are says:

      För det första så har ingen här nämnt nåt om slag, man har sagt grepp. Två skilda saker. Jag gick också på MG i fyra år och har sett en dels saker men från min sida nu flera år senare har jag märkt att det mesta som hände var provocerat av ungdomarna. Vilodag och arbetsdag fick man ju för att man hade gjort nåt som man inte fick göra och man visste mycket väl reglerna så man fick ju skylla sig själv! Jag har ADHD och vet själv hur jag blev när jag fick utbrott, har blivit tvingad med på promenader för att lugna ner mig och inte skada andra och mig själv när jag fick utbrott. Och jag tycker det är j*****t lågt att ställa ut personer med för och efternamn och dessutom är det olagligt! Och alla dom som ni nämnt med namn har faktiskt fått sluta på grund av vissa grejer så innan ni börjar sätta ut ta reda på fakta!

      • overklass says:

        Så du menar att det är rätt av de anställda att begå fysiska övergrepp mot barn, vilket strider mot barnkonventionen? Det gjorde ont, ont när armen vreds om, när jag inte kunde andas och än idag minns jag vad han gjort mot mig.

        När du flyttade till mitt elevhem hade de fysiska övergreppen upphört, du fick, tack och lov, inte uppleva det jag och många andra blivit utsatt för gång på gång. Det är lätt att förminska något man aldrig själv varit med om, men jag vet…

        När det kommer till att anklaga personer är jag restriktiv med detta, men det är ett faktum att Dick Tibbling är verksamhetsansvarig och hans dotter arbetade i mitt elevhem under den tiden jag gick där. När det kommer till ”Amerikanen” är han fortfarande folkbokförd på Mikaelgården och all fakta fick jag betala dyrt för i sveda och värk…

      • Mamma says:

        Skönt att få lite nyanserade inlägg i ”debatten” från någon som också gått på skolan.

        Jag efterfrågar fortfarande konstruktiva förslag på hur skola, föräldrar etc ska hantera och bemöta barn och ungdomar med ADHD, Asperger, Trotssyndrom etc för att få dem att följa de regler som gäller för alla andra, att kunna fungera och ta hänsyn till människor i sin omgivning och göra som de blir tillsagda – utan att få utbrott av aggression och bli destruktiva och utåtagerande?

        Vore det inte bättre om ni som skriver här där de flesta verkar ha egen erfarenhet av detta kunde berätta vad ni tycker att man ska göra, istället för att bara klaga på det som har varit? Hur ska det kunna bli någon förändring om inte ni, som borde veta bäst själva vad ni upplever, kan komma med konstruktiva förslag och förklara för oss som inte har dessa upplevelser hur ni vill att vi ska bemöta er? Hur tycker ni att t ex Mikaelgårdens personal ska hantera era problem? Och om dessa special institutioner inte ska användas – hur ska ni då bemötas för att passa in i vanliga skolor och familjer? Hur får man ett barn med ADHD att lugna ner sig när intrycken blir för många och miljön för stressig? Hur får man ett barn med Asperger att förstå att de måste ta hänsyn till andra? Eller tycker ni att alla andra ska ta hänsyn till er och tycka det vara okej att bli aggressiv och leva rövare så fort det ställs krav? Vem ska ta hänsyn till vem tycker ni?

        Du Overklass har väl skrivit några ganska kritiska inlägg om invandrare har jag för mig – kan du inte se likheterna? Om svårigheterna hos den lilla gruppen att assimileras i vårt samhälle? Vilka ska man ta hänsyn till – samhällets regler och normer i stort eller den lilla avvikande gruppens? Ska alla som inte är drabbade av det som i nuläget i a f klassas som ett neuropsykiatriskt handikapp anpassa sig efter den lilla gruppen handikappade? Är det inte bättre att man försöker att hjälpa dessa på något adekvat sätt istället – och hur ni tror att detta görs på bästa sätt vet bara ni som själva är drabbade – annars blir det som på Mikaelgården eller andra behandlingshem där man säkert gör sitt bästa för att man inte kommer på något annat sätt att hantera era problem på (utan medicinering).

    • Putte_63 says:

      Jag själv har som bekant i några tidigare inlägg berättat om mina erfarenheter av att bo på ett HVB-institution och jag var på Solbergahemmet i Järna,från augusti 1969 till december1974,och jag kan berätta för er att det förekom bestraffningar på Solbergahemmet.Jag själv fick smisk på röven 3 gånger av en kvinnlig personal på elevhemmet Smultrongården 2 gånger under hösten 1969 och tredje gången våren 1970,bara för att jag råkade fnittra när jag sov,och vid ett tillfälle fick jag en örfil av en kvinnlig lärare bara för att jag råkade göra ett slarvfel i ämnet form våren1971,

      och sedan fick jag vid ett tillfälle sängstraff för att jag skolkade från ämnet eurytmi vid ett tillfälle under våren 1972,och sedan blev jag duschad med iskallt vatten under hösten 1974 i samband med att jag och en kille blev osams med varandra i samband med att vi lekte med märklintågbana som en annan elev hade byggt ihop,de kunde försöka tvinga elever att äta mat som man inte gillade,och de försökte tvinga i mig vetegröt som smakade vidrigt typ rutten råtta,jag kastade gröten i grishinken eftersom de inte lyckades tvinga i mig gröten.Sen blev jag vid ett tillfälle under hösten 1972 beskylld av en lärare som påstod att jag har förstört en kaffebryggare på deras personalutrymme på den gamla samlingssalen Valhalla.Sen såg jag vid ett tillfälle att en kille fick ett plåster-X över munnen av en lärare under hösten 1972,,bara för att han råkade skämta och fnittra under lektionen

      .Att det förekom konflikter och bråk mellan eleverna internt på Solbergahemmet,vet jag,för några gånger så blev jag och en kille osams med varandra,och sedan hände det att jag blev osams med några andra killar på elevhemmet Smultrongården och på elevhemmet Lärkan och att det även förekom konflikter mellan personal och elever,på Solbergahemmet.Sedan så kan jag berätta om att vid 2 tillfällen fick jag och några andra elever tillbringa 1 vecka på Råsboda gård som ägdes av antroposoferna i Järna,och Råsboda låg cirka 1-2 mil från Tärnsjö.Vid det första tillfället i maj 1970 när jag var där uppe i Råsboda så blev jag nerkastad av en manlig personal som heter Andreas,för att jag tittade i dagstidningen vid ett tillfälle.Men vid det andra tillfället i februari1972 i samband med att de renoverade elevhemmet Smultrongården,var jag och ett par elever uppe i Råsboda,men då gick veckan bra utan problem.Men i januari1975 sket jag i att återvända till Solbergahemmet i Järna på grund av att jag vantrivdes där uppe och fick komma till en annan skola i Eksjö 1975,där lyckades jag komma i fatt det som jag missade på Solberga.

      För den engelska man fick lära sig på Solbergahemmet ger jag inte 5 öre ,det enda som man fick skriva och lära var ordet ”Over the sea in a big big boat” och i matematiken fick man klappa och stampa olika räkneramsor som 5 är 2+3 med mera,och när man gjorde sina egna häften så fick man göra det efter de instruktioner som läraren skrev på svarta tavlan.Vid ett tillfälle så fick jag åka upp till Hedeviken i Härjedalen på en sportlovsresa som elevhemmet Lärkan anordnade i februari 1974,och man var tvungen att hålla personalen i handen när man promenerade ner till butiken i Hedeviken,och likadant när man åkte tlll Grövelsjön fick man hålla personalen i hand.Fick inte ens tillfälle att pimpla,trots att jag hade med mitt pimpelset.

      Under maj 1974 åkte jag tillsammans med personal och elever på Lärkan ut till en ö i stockholms skärgård.Vi fick först åka buss till Dalarö,därefter med en passagerabåt M,S Dalarö ut till ön där vi var en vecka,vi hade tur med vädret,och vi prövade fiskelyckan med kastspö,badade vid nåt tillfälle,men reglerna var att vi var tvugna att lägga oss klockan 19,00,och hem från ön åkte vi med taxibåten m.s Falken,och sedan buss från Dalarö till Solbergahemmet i Järna

      • Putte_63 says:

        Och sedan kan jag tillägga att man var tvungen att hålla personalen i handen när vi promenerade från Solbergahemmet ut till Farstanäs campingplats,och att jag inte fick leka med leksaker som snurrar och rullar,för då ansåg personalen att jag blir hispig,och likadant att jag inte fick läsa böcker om raketer och rymdfärder för då blev jag hispig enligt personalen.TV fick vi endast två gånger titta på och det var barnprogrammen Halvsju med John blund en gång under hösten 1971 och Vi på Saltkråkan under våren 1972 vid ett tillfälle.Annars var TV bannlyst på Solberga,men det gick bra att ha med sig transistorradio respektive kassettbandspelare,men nån sådan hade jag aldrig med mig till Solberga.Sedan var det många saker jag hade med mig upp till Solberga som jag aldrig fick se skymten av blandannat 2 små bollar en blå och en röd som var replika på VM-bollen som användes vid fotbolls-VM i Mexiko 1970,dessa bollar fick jag av min lillebrorsa när jag återvände upp till Solberga i augusti1970,och sedan fick jag inte se skymten av ett nyckelpigetåg som jag hade med mig upp till Solberga i januari1971.Sen fick jag inte se skymten av mitt bambumetspö som jag hade med upp till Smultrongården i augusti1970

        Är det någon på elevhemmet Lärkan som har sett 2 små bollar liksom mitt nyckelpigetåg ,samt mitt bambumetspö,som jag har saknat?och är det någon som har sett ett batteridrivet flygande tefat som rullade runt och snurrade liksom hade blinkande knappar som jag hade med mig upp till elevhemmet Lärkan 1972 tillsammans med många andra saker som jag fick med mig upp i en röd nätsäck,och dessa saker fick jag inte ha i fred,och dessutom om någon på Lärkan har sett spelet Jägersro Galopp som jag fick av personalen hösten 1973 då jag fyllde 10 år,men jag fick tilbaka mina små plastsoldater som föreställde romerska krigare,tillsammans med mina sparade pengar och andra tillhörigheter i ett paket i början av april 1975.

        Pimpelspöet och längdskidor av modell Edsbyn,som jag hade med mig upp till Hedeviken, fick jag med hem till Småland påsken 1974.Sen fick jag inte ha mitt byggsats-skepp som jag fick av mina föräldrar per post ,när jag fyllde 9 år hösten 1972,som jag byggde ihop,visserligen så kostade byggsats-skeppet inte mer än 4 kronor.Jag fann mitt bygsatsskepp sönderslagen i en sandlåda som låg bredvid elevhemmet Svalan,och jag misstänkte direkt att det var en elev på Lärkan som hade tagit byggsats-skeppet och slagit sönder den vid sandlådan,men någon ersättning fick jag aldrig av eleven trots att jag krävde eleven på 4 kronor i ersättning,men sen så medger jag att under ett bråk med en annan elev på Lärkan under hösten 1972 så slog jag sönder ett modellflygplan,men jag gav honom 4,75 i ersättning för modellplanet som jag slog sönder,sen så uppstod bråk mellan mej och några andra killar i samband med att vi lekte Frankensteins monster vid ett skogsparti vid elevhemmet Lärkan en dag i september1972,jag råkade nudda till en annan kille i huvudet,och killen hotade att slå till mej med en annan träpinne och dessutom så blev en av eleverna på Lärkan och jag osams hela dagen.Sen fick inte jag och en annan elev Mats Larsson som var en av de få kompisar jag hade inte vara med och spela fotboll tillsammans med de större killarna från andra elevhem som var på planen som låg bredvid elevhemmen Lärkan,Smultrongården,Hjortrongården,och det så kallade tvätteriet på Solbergahemmet,både Mats och jag ansågs för små och dåliga att spela fotboll,enligt någon av de större killarna

        Har ni andra som har varit elever eller är elever,också haft erfarenheter av att man inte fick behålla sina saker som man hade med till elevhemmen på Solbergahemmet,Saltå,Solåkrabyn,Mikaelgården,och andra antroposofiska skolhem i Järna liksom på det antroposofiska skolhemmet i Garphyttan i Dalarna?

      • Mamma says:

        Snälla du, på 1970-talet hade man en annan syn på barnuppfostran även utanför Hvb-hemmen. Jag är född i början av 1960-talet och även i vår ”vanliga” skola så blev bråkstakarna luggade rejält av lärarna eller åkte ut ur klassrummen med buller och bång. På en skola tog läraren och hängde upp en kille i byxlinningen på krokarna i kapprummet under rasten för att han bråkade med en annan elev. På ”lekis” fick de som inte skötte sig sitta i skamvrån, ett hörn i rummet med ryggen vänd mot övr, och inte delta i övr aktiviteter. Tror t o m att viss personal använde dumstrut som bråkstaken fick ha på huvudet. En lärare satte fast en elev i stolen med en pekpinne för att han inte rätade på ryggen när han satt, det var i slutet av 1970-talet. Det är bara några exempel, men du hade nog inte undgått kroppsliga bestraffningar vare sig hemma eller i skolan på 1970-talet om du inte skötte dig.

  11. Putte_63 says:

    Då borde man ifrågasätta om Mikaelgården ska ha rätt att bedriva vård och särskolehemsverksamhet,om det visar sig att det trots allt fortfarande förekommer tuffa straffåtgärder typ aga,iskalla duschar,sängstraff,straffarbete,och andra former av kollektiva bestraffningsåtgärder.Då borde de sociala myndigeterna i Stockholms län respektive Södertälje kommun dra in rätten för Mikaelgården att bedriva vård och särskolehemsverksamhet.Har någon aning om hur det är på Solbergahemmet ,liksom på Solåkrabyn,Saltå skola,och de övriga antroposogiska skolor i Järna och Södertälje nu för tiden?

  12. Vanja Öberg says:

    Jag har enbart goda erfarenheter av Mikaelgården. Min son gick där 3 år höst2005-vår 2008. Han valde sedan att prova på ESS gymnasiet Han trivdes ej. Valde sen Novalisskolan i Järna där många av hans kamrater från Mikaelgården gick redan. Min son har en lindrig cp skada och epilepsi. Han är mentalt frisk. Tiden på Mikaelgården går ej att ersätta med någon annan skola. Vi fick trygghet åt vår son. Han slapp bli slagen och mobbad som han blev i den kommunala grundskolan., .fick många vänner och blev trygg i sig själv. Personalen var fantastisk likaså maten.Vi åt mycket vegetariskt hemma så det passade oss.
    Min son pluggar nu på distans vissa kurser ( dator och nätverksteknik och matematik) på komvux med goda resultat..
    Vår kontakt med Mikaelgården och allt vi fick erfara är något av det bästa som hänt oss.
    Tilläggas bör att han var dagelev men tillhörde ett hus.

  13. Putte_63 says:

    Finns det någon här inne som har något hum om hur det är på dessa antroosofiska HVB-instituten nu för tiden idag 2017? Förekom det saker som inte var okej även efter 2012 på dessa antroposofiska HVB-institutena Mikaelgården,Solberga,Dormsjö med flera?

  14. Putte_63 says:

    Dessa antroposofiska HVB-institut måste ha varit sekteristisk när det förekom fysiska straffmetoder ända fram till omkring 2010,trots att fysiska bestraffningar som innebär slag,nyp i örat,smisk på stjärten,med mera var olagligt enligt svensk strafflag som infördes 1979 som innebar att fysiska bestraffningar som utgör barn misshandel där man slår personer,kasta ner personer på golvet,ta stenhårda polisgrepp så att armarna började göra svinont,med mera förbjöds just 1979.

Kommentera

