Nej till religiösa friskolor!

Den läkepedagogiska verksamhet som idag bedrivs i Järna av antroposofer är en sekt. Antroposofin är en religion, en livsåskådning som till stor del avviker från de normer vi har i samhället. Till skillnad mot Darwin menar Steiner till exempel att människan inte bildades från djuren, utan att människan, till de yttre, är besläktad med dem men att hon var här först.

Rudolf Steiner påstår även i Världens och människans skapelse att människan inte alls härstammar från aporna, utan från ett halvt fisklikt tillstånd på Atlantis. De ”urtidsmänniskor” som hittats är inte alls våra förfäder utan degenererade människor, precis som aporna. Han påstår även att asiater är rester efter de första människorna.

Som ni ser har de både en andlig ledare, Rudolf Steiner och läran om Antroposofin. Det finns i dag ett flertal waldorfskolor som är sprungna ur och bygger och samverkar mycket på Antroposofin och Steiners lära.

Vidare har jag märkt under mina fyra år på Sveriges första läkepedagogiska institut, Mikaelgården, att de som arbetar där har en annorlunda verklighetsuppfattning och de lär ut skapelseberättelsen till elever, helt utan att kritisera denna.  Som ni fårstår verkar antroposofer för att sprida sin lära, indoktrinera och förvanska den vetenskap vi i dag har om hur världen är skapad och uppbyggd. Bakom dörrarna på waldorfskolorna döljer sig en mörk agenda, precis som livets ord, som nationalsocialismen och som plymouthbröderna.

Att det i dagens Sverige fortfarande är tillåtet att bedriva friskolor, som utan ifrågasättande och granskning har möjlighet att propagera för deras åsikter och hjärntvätta barn, det är skandal!

Det är dags att politikerna slutar blunda åt problemen och räddar vår framtid, våra barn, ur sektledarnas klor. Det är dags att politiker, soc-kärringar och föräldrar kastar av sig skygglapparna och ser vad som händer med ungdomarna; många hjärntvättas, andra tar sitt liv likt Marcus Jannes.

Stå upp för en framtid där vetenskapen styr. Nej till sekter och religiösa friskolor!

 

5 Responses to Nej till religiösa friskolor!

  1. Putte_63 says:

    Håller med Overklass om att politikerna borde hoppa ner från sina höga hästar och inse att de inte ska fortsätta att ge bidrag till friskolor som drivs av antroposoferna.Den indoktrinering som man har kört med sedan 1935, då Mikaelgården som var Sveriges första antroposofiska skolhem,grundades.Indoktrineringen är en kopia av det som Adolf med mustaschen körde med i under 1930-talet.Men till skillnad från Adolf med mustaschen, så ville antroposoferna ge funktionsnedsatta barn och ungdomar vård,men att kalla verksamheten för vård är rena bullshiten,när man präntar in budskapet hos barn och ungdomar
    om att världen skapades av herren över världsaltet,och man har varje söndag nåt som kallas handling,det är en slags gudstjänst,där man ska säga jag söker honom,när den så kallade prellen tar i handen och säger,du ska säga att jag söker honom,och de budskap som hamras in hos barn och ungdomar med funktionsnedsättning,om ditten och datten är lite väl mysko.Nu måste politikerna,socialkärringarna,och psykologer samt kuratorer på BUP(Barn-och ungdomspsykologiska mottagningen) över hela Sverige inse att de borde sluta upp att skicka barn och ungdomar till såna ställen.De andra verksamheterna Solbergahemmet grundades 1945,Solåkrabyn grundades mellan 1966 och 1970,Saltå grundades 1942.Efter 1970,så poppade flera antroposofiska skolhem upp i Järna och över hela Sverige,och tusentals barn och ungdomar har kommit och gått i 76 år på dessa skolhem. Jag var en av dem.

  2. Fanny says:

    Hej hopp! Tänkte bara upplysa dig om att antroposofin inte är en religion eller filosofi, utan en väg till ökad självkännedom.

    • Fd waldorförälder says:

      En skola som för föräldrarna kanske först låter fantastiskt. Man pratar om hela människan. Man pratar om nolltolerans mot mobbning.

      Många barn som kommer till dessa sk Waldorfskolorna kommer dit för att de kanske haft negativ erfarenhet av just mobbning. Men sen visar det sig_ från mina erfarenheter sett- att man gått från askan in i elden.

      Skolan gör om sin religiösa propaganda. Sätter nya namn helt enkelt . En för omvärlden, men i själva verket är alla lektioner spunna ur antroposofiska värderingar.

      Antroposofi betyder kunskap om anden.

      När föräldrarna på allvar inser vad detta innebär tar dom – om dom inte redan är antroposofer eller tom jobbar där som sk waldorflärare, dvs lärare som bedriver lektioner helt utan vetenskaplig grund , och nu har man åtminstone dragit in statligt stöd till att utbilda waldorflärare, ja, då får man hoppas för deras barns bästa och deras egen klokhets skull att dom tar dom därifrån kvickt!

      Mobbningsituationer och kränkningar är vardagsmat på dessa skolor, både från elever och lärare.

      Studera Steiner och fundera över vad han säger och vad antropsoferna följer slaviskt , det är helt galet! Som att Steiner sagt att barnen inte får lära sig läsa förren barnen tappat sina mjölktänder. Detta eftersom att Steiner annars befarar att de inre organen skall explodera! Lägg på tusen mer galenskaper på detta. Det är allt från newagetänkande och tro på astrologi. Det är att skolorna har inte tagit avstånd från rasbiologin. Steiner trodde på rasläror. Det är ännu mer tokigt att se vad han har att säga om biodynamiskt odlande. Man tar sig för pannan och vet inte om man ska skratta eller gråta. För att inte säga om eurytmin, en slags ritual av magiskt tänkande som barnen hatar.

      När föräldrarna inser vad dom satt sina barn i för skola blir dom mörkrädda. Och sen när du ifrågasätter detta, blir du mycket besvärlig för skolan. Du måste svälja allt med hull och hår. Detta är en mycket speciell skola, tänk dig noga för innan du förvrider dina barns huvuden på dessa skolor!!!

  3. Gammal MG Elev says:

    Jag gick på Mikaelgården i 2 år och märkte inte av något av det du beskriver. Jag fick lära mig det som alla andra i min ålder lärde sig och dessutom en väldig massa hjälp med att lära känna mig själv, både för att personalen stöttade mig och för att man hade så mycket tid att bara vara.

    2 timmars rasten vid lunch gav utrymme för att låta tankarna gå fria och även så den tid som fanns än tillfoga efter skolan. Hela första året gjorde jag också i stort sett vad som helst för att skada folk runt i kring mig, både slogs och tröck ner folk verbalt. Fick flera varningar. Andra året hade jag lugnat ner mig rejält och fick därför lite andra regler än alla andra som bodde där.

    När jag gick på Mikaelgården fick barn med mjölktänderna kvar i alla fall lära sig läsa. ingen sprängdes. Eurytmi var något jag inte riktigt gillande, men det var väldigt utvecklande och man kände lugnet och fick tid att lära känna sig själv. Inte heller lärde vi oss om rasbiologi eller något annat skumt heller. Att antroposoferna har ett mer andligt sätt att se på saker och ting stämmer alldeles utmärkt, men i antroposofin handlar det om att lära känna sitt inre jag och bli ett med själen. Jag tror inte ett skit på andlighet men lärde känna mig själv helt och hållet tack vare deras sätt att se på saker och ting och att dem behandlade varje individ som en enskild individ och gav varje individ det utrymmen och tiden de behövde för att utvecklas. Klasserna var aldrig större än 8 personer och vid det få tillfällen dem var fanns alltid två personal i klassen och många gånger även assistenter utöver dem. Gjorde någon i klassen något dumt så drabbade det inte hela klassen. Bortsett från skadan personen i fråga redan orsakat och tiden det tog att få ut personen, vilket ofta gick väldigt fort. Orkade vi inte sitta inne i klassrummet och studera gick det alldeles utmärkt att gå ut och göra det, även att åka iväg och studera någon annanstans än på Miakelgården.

    Vi har väldigt olika uppfattningar av Mikaelgården och Antroposofi. Men för mig var det aldrig någon läran om konstiga saker.

    Gällandes Antroposofi som en religion, så jo, Antroposofi räknas som en religion. Men vilket inte riktigt är korrekt då du kan vara av vilken religion som helst och fortfarande vara medlem i Antroposofiska Sällskapet, förutsatt att du går med på att ha föreläsningar och dela med dig av dina kunskaper till andra inom sällskapet. Jag stötte på Antroposofer som var både kristna och icke kristna.

    ”m att världen skapades av herren över världsaltet,och man har varje söndag nåt som kallas handling,det är en slags gudstjänst,där man ska säga jag söker honom,när den så kallade prellen tar i handen och säger,du ska säga att jag söker honom,” Detta är något som aldrig någonsin förekommit på just Mikaelgården, inte under den tid jag bodde där i alla fall.

    Att man däremot hade en ”matbön” och ”morgonbön” t.ex. I solljuset mognar, vad jorden oss ger, så mognar i gudomens ljus, människans växande själ. Man var tvungen att ta varandra i handen vilket gjorde att man lärde sig respektera och acceptera folk som man kanske inte tidigare gjort. Man lärde sig att leva i nuet och att inte ta saker förgivet som så många gör idag.

    Något man borde tänka på är att vara lite mer öppen för nytt och inte dra förhastade slutsatser för att det råkar vara annorlunda.

    • Hej! Jag måste i många aspekter hålla med Dig. Gick själv på Mikaelgården min högstadietid (1985-1989) och för mig var åren på många sätt mycket givande. När det gäller den religiösa ”indoktrineringen” som andra bloggare har skrivit om måste man inse att Waldorf- pedagogiken vilar på andlig-teosofisk- filosofisk grund och som sådan är mycket kvalitativ& human i grunden. Men naturligtvis är det så att det nog är svårt att ta sig till, om man t.e.x saknar i sin egen hemmiljö en andlig grogrund. För mig som är troende och själv vuxit opp med en spirituell sfär sedan barnsben var detta avsevärt lättare och mer naturligt, även om man naturligtvis måste karakterisera skolformen som ovanlig & något obskyr i jämförelse med en vanlig skola. Personligen har jag nästan bara goda erfarenheter från min tid på Mikaelgården. De två sista åren där var för mig t.o.m de allra bästa i mitt nu 42- åriga liv hittills undantaget några väldigt tidiga barndomsår. Däremot kan jag hålla med Dig, föregående skribent med att gapet med den antroposofiska miljön & den ”vanliga” svenska samhällsmiljön kan bli och är ENORM! För mig var den om möjligt ännu mer kolossal då jag växt opp trots att jag är född& uppvuxen i Sverige i en helfinsk miljö innan i den tidiga barndomen, samt en bit in i den mellersta barndomen. Jag gick finska klasser i Sverige på låg& mellanstadiet och umgicks bara med finnar innan Mikaelgården, så denna sfär blev mitt första möte med en ”icke finsk” miljö. Jag lärde mig i stort sett svenskan där. Men då jag valde gymnasium blev det en finsk klass där också, så den ”egentliga svenska samhällsmiljön” uteblev TOTALT i min barndom. Att detta blev för mig ett ”handikapp” är bara förnamnet! Jag har ALDRIG passat in i det egentliga Sverige! Men detta är INTE mikaelgårdens fel, även om den miljön blev en stark bidragande orsak till miljöskadan, utan faktumet att det under min hela barndom aldrig skedde någon konfrontation med det ”egentliga” Sverige. Jag vill vidare påpeka att på Mikaelgården fanns fantastisk, inspirerande personal både bland lärare& medarbetare, men tyvärr också en hel del undantag som borde arbetat annorstädes. Vet att inget ställe är perfekt, men personligen så tror jag att en av Mikaelgårdens egentliga ”svagheter” och ”avigsidor” är & åtminstone var på min tid den kolossala blandningen av barn med så olika behov. Spannet från de gravast psykiskt funktionshindrade barnen till de i stort sett helt normala var ENORMT! Samtidigt är det mycket bra & utvecklande för andra barn att respektera, lära sig betrakta med empati barn som inte har fått lika mycket i livet. Jag lärde mig mycket av det- att respektera alla & förstå. Att inte se ner på eller vara fördomsfull mot någon. Men man kan dock dessvärre inte komma ifrån att för personalen måste det ibland vara en ”mardrömsuppgift” att kunna ta hand om/ att handleda barn med så många olika behov& nivåer i psykiskt hänseende. Är det något som är en påfallande svaghet är det kanske att detta krav av personalen & i viss mån för barnen kan vara realistiskt sett litet väl högt ställt. Ingen vanlig skola skulle i allmänhet ta på sig så varierande och svåra krav. Med tanke på detta var ändå en stor del av Mikaelgårdens personal fantastiskt. Dock är det bra att socialstyrelsen granskar orättvisor, ty de fanns dessvärre på min tid också! Jag tror också att de svåra kraven i kombination med egna tillkortakommanden och egna besvikelser, eller orättvisor från den egna uppväxtmiljön kan ha gjort att de hos vissa av personalen utlöst sadistiska tendenser. Det är därför dock mycket viktigt att all personal granskas noga på sådana här ställen, där barn är så utsatta för de vuxnas behandling. I viss mån är personalen också utsatt då de har en mycket svårare uppgift i regel än vanliga skollärare& vanlig fritidshempersonal t.e.x. Apropå vissa bloggare på sidan tidigare som i stort sett inget positivt sett, eller upplevt med Mikaelgården kan jag naturligtvis inget käbbla emot, ty detta är deras upplevelse& att två f.d elever på MG tagit sina liv är ju fruktansvärt& upprörande. Men på något sätt tror jag att Mikaelgården i sig själv inte kan ensam vara orsaken- dessa måste finnas annorstädes också! Likaså har jag en känsla då många tidigare bloggare på sidan påpekat att Mikaelgården driver ”olaglig propaganda”, eller ”kristen indoktrinering” vet dessa dock att de borde veta att den antroposofiska skolformen är en ökänt religiös skolform & erkänd sådan och ej alls olaglig. Ingen kan mot sin vilja tvingas att gå i en sådan skola enligt lagen. Det är frivilligt! Att många upplevt det som ”helvetet på jorden” finner sin förklaring i att de satts tydligen där från hemmiljöer utan någon andlig vägledning& en sådan upplevelse kan förstås bli märklig och i värsta fall traumatisk, men vad som däremot då är märkligast är hur placerande LSS handläggare kunnat brista i informationen om vilken grund antroposofiska skolan spirituellt& filosofiskt bottnar i. Ty man kan ju icke placera barn där för att bara placera dem någonstans! Att dessa tidigare elever från begynnelsen varit då kritiskt& negativt inställda är då förståeligt, om det dock ökat personalens upplevelse att se de som problem när de försökt leda dessa. Men felet måste väl ändå i grunden knappast ligga på personalen på institutioner som Mikaelgården, utan snarare LSS handläggare om de utan närmre information placerar barn från agnostistiska& ateistiska miljöer på en antroposofisk skola. Dock kan barn ibland ”vidga” sin värld och få ett ”andligt” uppvaknande också. Men det förutsätter förstås i sin tur att man ej fått en alltför ateistisk, eller nihilistisk ”indoktrinering” från tidiga barnsben. It goes both ways, som man säger. Och även om (tyvärr, kan jag tycka) Sverige tycks vara ett hedniskt, avkristnat land i dag är det andliga, själsliga livet mycket viktigt för människan. Utan själen- anden och en tro på ”något” i allafall och ”någots” mening blir det ej mycket mer än ett skal av människan, ty människan kan inte leva som ett skal utan själ& ande, ideal& värden som många idag tycks nästan tro i synnerhet den protestantiska delen av Västvärlden. Och vetenskap & materialistisk propaganda kan ALDRIG i sig själv ge tröst, eller svar på de moraliska & etiska frågorna, men en tro på åtminstone ”något” kan definitivt göra det i varje fall i viss mån. Att acceptera förtryck& indoktrinering som tvång är alltid fel, men att ha ett själsligt liv med ideal, värden & tro på något bättre är ALLTID att föredra framför nihilism& dyrkan av mammon! Skolor som Mikaelgården är viktiga och behövs, men man skall alltid se opp för tjänstefel, personal måste granskas, förväntningarna skall vara både för eleverna& personal någorlunda realistiska och ingen får tvingas gå i någon skola mot sin vilja.

Lämna ett svar till marko Saarikoski Avbryt svar