Kalla mig inte invandrare! Hallå!

Troligtvis kommer klippet som jag nu länkar till i detta inlägg att publiceras i svenska kvällstidningar inom en snar framtid. Därför väljer jag nu att kommentera det för att reflektera mina synpunkter.

I filmsekvensen, som är inspelad med en mobiltelefon, har en lärare kommit i konflikt med en mörkhyad elev som på bruten svenska hävdar att han inte är invandrare. Tyvärr börjar filmen under pågående konflikt och man får ingen hjälp i beskrivningen om vad som startade bråket.

Bland annat uttrycker sig läraren följande: ”Jag är så trött, jag hjälper alltså invandrare och sånna som e barn till invandrare. Jag hjälper dom att få jobb” sedan ”jag är här för att hjälpa dig, jag behöver inte jobba men jag vill fan hjälpa er.”

Den stora frågan blir nu vilken person som har rätt och vem man ska hålla med. Troligtvis kommer en stor del att kritisera lärarens uttalanden då eleven är svart, det är ju tabu att kritisera människor med utländsk härkomst i Sverige. De som kommer att ställa sig på lärarens sida blir troligen utmålade som Sverigedemokrater och en skam för det mångkulturella samhället.

Frågan är också vad konsekvenserna av klippet kommer att bli. Troligtvis kommer läraren att få en utskällning med risk för uppsägning, trots att han troligen blivit terroriserad av ligisterna (läs eleverna) i klassen.

Kommentera

