Har arbetsförmedlingen spelat ut sin roll?

För drygt två veckor sedan lämnade jag gymnasieskolans trygga värld för att gå ut i verkligheten, ut i otrygghet och arbetslöshet. Vad får vi ungdomar för stöd och hjälp som arbetslösa och hur söker man arbete?

Den sista veckan i skolan blev jag inskriven och inbokad på möte hos arbetsförmedlingen. När jag i veckan kom dit med CV och ett personligt brev skrev handläggaren in uppgifter om min arbetslivserfarenhet och utbildning i deras system, samt konstaterade att jag hade ett mycket bra personligt brev. Därefter föreslog hon att jag skulle besöka butiker för att personligen överlämna mitt personliga brev till personalansvarig butikschef för att be om praktik.

Nu är jag inte ute efter en praktik då jag måste tjäna mina egna pengar då jag inte är berättigad A-kassa p.g.a. ett liv fyllt av studier. Att det bästa sättet att få arbete är att personligen överräcka sin meritförteckning har jag redan förstått efter att ha googlat på hur man söker arbete. När jag frågade min handläggare hur man på annat sätt söker jobb visade hon mig platsbanken, men det verkade som att hon inte var intresserad av hur den fungerade, eller att hjälpa mig få en anställning.

Frågan jag ställer mig är om arbetsförmedlingen behövs eller om den har spelat ut sin roll. Som jag förstår det behövs det endast en kontrollinstitution för att försäkra sig om att de som nu går på A-kassa aktivt söker arbete. Mitt förslag är att avveckla arbetsförmedlingen i sin nuvarande form, men att vi även i fortsättningen skall ha platsbanken då den fungerar bra. Nu blir frågan vad som skall ersätta arbetsförmedlingen och hur vi arbetslösa ska få hjälp att formulera de dokument som krävs för att få en anställning.

Jag anser att det är viktigt att redan i skolan lära ut hur man söker arbete, hur man skriver CV, hur ett personligt skall formuleras på bästa sätt. Samtidigt behöver vi fler jobb, något som fler entreprenörer kan skapa. Därför är det enligt mig viktigt att alla ungdomar får rätt till ett riktigt entreprenörsämne, inte bara projekt och företagande som ingår i en del program.

Nu ställer jag frågan till Er, arbetslösa, arbetstagare och elever. Hur ska vi få fler i arbete och vad behöver Ni för stöd och hjälp för att kunna få en anställning?

2 Responses to Har arbetsförmedlingen spelat ut sin roll?

  1. Tony Stohne says:

    Vettiga utbildningar och certifieringar vore inte fel, men för närvarande är inte det tillåtet då AF inte har några sådana alternativ och bara får placera arbetssökande i sina egna utbildningar (som varken gör till eller från).

  2. Gösta says:

    När jag läser dina posts så påminns jag om min egen brådmogna visshet om hur mycket jag visste när jag precis gått ut gymnasiet, och mår lite illa. Mitt bästa livsråd till dig, helt uppriktigt, är att undvika näringslivet ett tag och res runt lite och utsätt dig för andra synsätt än de du växt upp med. Oavsett om de förändrar dig eller inte så är det mest tragiska som finns en intelligent människa som aldrig exponeras för alternativa levnadssätt och därmed lever hela sitt liv helt säker på hur saker och ting ligger till. Res, studera något helt meningslöst på högskola och skuldsätt dig, gör vad som helst utom att fastna i vissheten.

    Ett livsråd taget ur luften från någon du inte känner, ha det bra.

Kommentera

