Arbetsförmedlingen bidrar till ungas utanförskap

Arbetsförmedlingen

Ungdomsarbetslösheten är i dagsläget rekordhög medan de som arbetar blir allt äldre. Samtidigt talar politikerna om en ökad arbetskraftsinvandring och fler praktikplatser. Är det verkligen oavlönat arbete som är lösningen för oss arbetslösa?

Att som ung få ett jobb utan kontakter är idag väldigt svårt. Utbildningsminister Jan Björklund menar att en satsning på lärlingsutbildning är framtiden. När jag efter tre års lärlingspraktik under min gymnasietid träffat arbetsförmedlingen menar handläggarna där att den arbetsförlagda utbildningen inte kan räknas som arbetslivserfarenhet, trots att jag under tre år varit mer på praktik än i skolbänken.

Arbetsförmedlingen har inte heller pratat om hur jag skall få ett jobb utan hänvisat mig till ungdomsgarantin med jobbcoach, praktik och projekt som alternativ sysselsättning. Det är svårt att förstå hur åtgärder hos tredje part skall leda till ett arbete då man kommer längre från arbetsmarknaden. Praktiken ger mig på en sysselsättning och arbetslivserfarenhet, men varför räcker inte den yrkeserfarenhet jag skaffat mig under utbildningen?

Det är mer lönsamt idag för en arbetsgivare att ta emot praktikanter som får aktivitetsersättning än att själv anställa under de första månaderna då denne lärs upp. Som jag ser det hindras många unga från att få en anställning idag på grund av de åtgärder som de folkvalda har infört. Att kalla Arbetsförmedlingen för en förmedlare av arbete är alltså hyckleri.

För att komma tillrätta med problemen måste vi fokusera mer på entreprenörskap i skolan och fler yrkesorienterade utbildningar. Vi måste även se över ungdomsgarantin och de åtgärdsprogram som finns som idag skall ge ungdomar ”en fot in på arbetsmarknaden”, men i stället hindrar dem. Slutligen måste vi avreglera arbetsförmedlingen och införa en någon form av provisionsbaserad ersättning per förmedlat jobb.

One Response to Arbetsförmedlingen bidrar till ungas utanförskap

  1. Ilhan says:

    Mycket bra skrivet! Håller helt med dig.

Kommentera

