Aftonbladet skickar ut lösenord i klartext

Då jag startat en till blogg med annan inriktning registrerade jag mig på Bloggportalen som drivs av Aftonbladet. Som ni vet blev en annan blogglista utsatt för ett angrepp under hösten, vilket resulterade i att tiotusentals inloggningsuppgifter hamnade publikt på internet efter publicering på Flashback.

När jag registrerat mitt nya konto öppnade jag Thunderbird för att läsa det bekräftelsemejl som Bloggportalen skickat ut. Till min förvåning kunde jag där läsa mitt namn, användarnamn och lösenord i klartext. För mig är det oförståeligt hur Aftonbladet kan sända mig mitt lösenord i klartext vid registrering när vi vet vad som tidigare hänt. Vid en lösenordsåterställning skickades dock en ny uppsättning lösenord.

Kommentera

