Mediedrev om LCHF och Juholt gynnar lobbyister

Svenska MedierSveriges journalistkår är megafon åt lobbyister. När Juholt i går avgick som ordförande för Socialdemokraterna blev det fest hos motståndarna. Det är inte bara borgare som ägnat sig åt smutskastning utan också politiskt engagerade inom Socialdemokraterna. Att Håkan Juholt har otur när han tänker vet de flesta. Frågan är varför två partiledare nu avsatts och vad som händer med nästa.

Det är inte bara politiker som får känna på mediedreven, utan också den kolhydratsfattiga dieten LCHF (Low Carb High Fat) som i media framställs som obeprövad och rentav livsfarlig. Många ser LCHF som en trendig bantningsdiet när det egentligen är en hälsosam kosthållning som leder till viktminskning och lägre blodsocker.

När SVT den 17 januari basunerade ut att svenskarna inte tror på fettdieten hänvisade de till livsmedelsverkets SIFO-undersökning där tre (3) procent svarat ”Man bör tvärtom äta mycket fett”, men utelämnade helt att 29 procent svarat ”Det är inte viktigt för hälsan att minska fettintaget, det finns andra livsmedel som är viktigare att undvika.” Även livsmedelsverkets pressmeddelande saknar den informationen. Det tragikomiska var sedan att Katia Elliot på SVT, sa LHCF genom hela Rapport-inslaget.

Motståndarna menar att den som äter kost enligt LCHF äter mättat fett och mer kött, som de säger är farligt och att det sistnämnda ger cancer. Samtidigt negligerar de studier som visar att kolhydrater och stärkelse leder till bland annat bröstcancer, högt blodsocker som kan ge diabetes.

Vill du veta mer om LCHF?

Läs Andreas Eenfeldts bok: Matrevolutionen, föredraget ”Food Revolution” och hans blogg där du finner mer vetenskap och kostråd. Läs även Annika Dahlqvists blogg, samt hennes gamla blogg. Och LCHF-forum.

3 Responses to Mediedrev om LCHF och Juholt gynnar lobbyister

  1. Sanna Soller says:

    Jag åt LCHF i 4 år, min leve/galla/njurar samt tarmar slutade tillslut att fungera normalt då denna kost är enormt slaggbildande, så jag var tvungen att börja äta massa piller för att funka normalt. Tack och lov så träffad jag en läkare som tipsade mig om att testa att äta vegetariskt. 2 år senare är jag helt frisk och och har lyckats blir fri från alla mediciner. Vi är många som har haft samma problem, har på sjukhuset träffat ett dussin fd LCHF-are som har haft liknande problem som jag. Denna kost är väldigt skadlig på längre sikt och den skadar inte bara kroppen utan även miljön. En bra bantningskur, men ytterst få klara dessa mängder av animalisk föda utan att bli sjuka förr eller senare.

    • overklass says:

      Jag äter kött varje dag, och jag äter inte enligt LCHF utan också potatis, ris och pasta. Att man måste äta mer animalisk föda för att man går på en lågkolhydratdiet är en vanlig missuppfattning, man kan ersätta och komplettera det med grönsaker ovan jord som Squash och ett fåtal andra komplement till potatis som rättika och sötpotatis i moderata mängder. Att man inte kan leva som vegetarian och LCHF:are är en annan myt, att vara vegan är nog otänkbart.

      Även om vegetarisk kost kan vara bättre för miljön betyder inte det att det är bättre för människan. Det är svårt att bygga muskler, ofta försvinner de man byggt upp, och vegetarianer lider ofta av diverse bristsjukdomar.

      • jennie says:

        jag kör gi-metodens andra fas.Det innebär att jag får äta enligt tallriksmodellen,men äta råris eller basmatiris i stället för Jasminris,fullkornspasta i stället för vit pasta,samt bulgur eller Quinova.jag fyller halva tallriken med grönsaker,en fjärdedel med kött,fisk eller fågel och en fjärdedel långsamma kolhydriater.Jag äter sex gånger per dag,mår prima

Kommentera

