HVB – Fyra år av helvete!

Snart är det tio år sedan den fjärde mars,  2000 då mitt liv fick en radikal förändring då jag placerades på Mikaelgårdens Läkepedagogiska Institut i Järna i fyra år. Under min vistelse som kantrades av förtryck och religiös indoktrinering betedde jag mig kanske inte så vackert, men när andra behandlar en som en idiot är det en utav följderna.

De som klagar på skolmat, skola och att de inte har den modernaste datorn kan fullkomligt gräva ned sig. Under mina år fick vi varken ha dator, mobiltelefon eller TV. Varje söndag var det ”handling”, en sorts gudstjänst där vi blev tvingade att säga ”ja, jag söker honom” för att finna gud. Det är bara en av de saker som strider mot FN:s barnkonvention där det uttryckligen står att barn skall ha rätt till religionsfrihet!

Att vara 8½ år gammal och placeras på ett HVB-hem med antroposofisk lära kan blott få två följder; Antingen så knäcks man, eller så blir man ett problem. Jag blev självklart det senare eftersom jag aldrig kommer att vika mig för auktoritära svin!

Följden av att jag släpats i pissregn över en grusväg, blivit upplyft i mina handleder och nedslängd på golvet och blivit utsatt för ”polisgrepp” har blivit att jag nu kommer att göra allt i min makt för att bekämpa förtryck, överhet och mörkläggning.

När det kommer till mat så klagar många unga på att maten i skolan inte är näringsrik, god osv. Under de fyra år jag tillbringade i Järna fick jag se flingor, ketchup och annat bytas ut till ekologiska saker. Det serverades endast kött en gång per vecka, resten var vegetariskt, biodynamisk skit. Det sista året såg jag när de ansåg att kaviar inte skall köpas in eftersom det tydligen innehåller färgämnen. Eftersom att jag inte gillade den mat som serverades på Mikaelgården har jag bestämt att jag i fortsättningen aldrig kommer att ens tänka tanken att bli vegetarian och att jag så mycket som möjligt kommer att undvika ekologisk mat.

/Mr. H.

5 Responses to HVB – Fyra år av helvete!

  1. Herr X says:

    Att Såna institutioner,typ skolhem borde granskas i sömmarna,råder det inget snack om,för såna kränkningar mot barn och ungdomar får absolut inte förekomma,typ aga,och andra former av fysiska bestraffningsmetoder.Jag hoppas på att man för länge sedan har fått bort dessa hårda bestraffningsmetoder från dessa skolhem,så att barn och ungdomar kan känna sig trygga utan rädsla och otrygghet att kunna åka tillbaks till dessa skolhem efter loven.

  2. Pingback: Mikaelgården: Tibblings dotter anställd i verksamheten « Överklassen i fokus

  3. Putte_63 says:

    Håller med dig om det Herr X att all antroposofisk verksamhet ska synas i sömmarna.Barn och ungdomar ska inte behöva riskera olika former av straffåtgärder som i flera fall är mycket grov och våldsam(smisk på röven,örfilar,iskalla duschar,polisgrepp/nerläggning,luggning,nackgrepp,nyp,straffvila,straffarbete,indragna hemresor,indragna veckopengar,indragna utflykter,nekas att öpnna paket och brev som anhöriga har skickat,tvångsbantning,inlåsning i mörka rum,med mera),och att de inte heller ska behöva känna sig otrygg och osäker varje gång man åker tillbaka till skolhemmet efter loven.Allt snack om att antroposofernas verksamhet ska vara positiv och bra,är bara ren jävla bullshit.Att kalla det vård är falsk marknadsföring.

  4. Putte_63 says:

    Men det som jag reagerar på att de inte kollat upp bakgrunden hos personalen som anställs,och i många fall så har personer som är olämpliga för yrket anställts och man även tagit in folk som saknar vårdutbildning.Sen att det förekommit såna saker som att de tvingat elever att äta mat som smakar vidrigt är en stor praktskandal,samt att man nekat eleverna rätten att kolla på TV,lyssna på radio,läsa vissa böcker och tidningar är ett sätt att avskärma eleverna från yttervärlden,samt neka barnen att leka med saker som snurrar och rullar är också mycket dålig stil.Och hur personalen kör med sina konstiga regler i samband med resor till fjällen varje sportlov eller resor till Gotland alternativt annat ställe under sommarlovet vet jag inte.Och om de även nekar barn och ungdomar att ha med sig datamaskin och mobiltelefon.De vill reklamera sig som att det är en bra och positiv skolhemsverksamhet,men vänder man på myntet så visar det sig att verkligheten är helt annat än vad antroposoferna uppger.

  5. Putte_63 says:

    Att bli nekad TV,mobiltelefon,datamaskin,radio,och att dessutom blir nekad att läsa vissa böcker som typ rymdfärder med mera och bli nekad att leka med saker som snurrar och rullar,och dessutom blir nekad att gå själv utan sällskap av personalen är faktiskt ett brott mot den gällande barnkonventionen,Att man blir dessutom nekad att styra över sin egna ekonomi,och sitt liv är verkjligen tragiskt.Man var i praktiken någon slags fånge på ett ställe där man blir behandlad som idiot och värdelös.Man blir desutom inhamrad med antroposofiskt budskap
    dag efter dag.och dessutom tvingad att äta maträtter som man inte gillar,och nekad att äta det som är gott. Mr H levererade ett bra och intressant inlägg där mörkläggning och förtryck ska bekämpas,och att sanningen om antroposofernas verksamhet ska avslöjas

Lämna en kommentar