Järna-antroposoferna ur min synvinkel

I den här texten berättar jag om mina upplevelser på Mikaelgården i början av 2000-talet. Under tiden var även Anna Jarrolf Jannes, mor till Marcus Jannes som tog sitt liv via Flashback, lärare på skolan. Läsårsavgiften under förra året var 260 000 kr och uppåt. Mer för skattebetalarna än på kungens och Olof Palmes gamla skola, Sigtuna Humanistiska Läroverk.

Jag kom till Mikaelgårdens Läkepedagogiska Institut i Järna i början av 2000-talet. Mikaelgården är Sveriges äldsta skola med waldorf/antroposofi som ideologisk ståndpunkt och livsåskådelse. Skolan grundades i mitten av 1930-talet av flyktingarna Gustav och Lotte Ritter som flytt från Hitlers Tyskland.

När jag började på Mikaelgården som säger sig ha en human inställning mot människor med rytmik och färger som en stor del av utbildningen så tyckte jag inte om det. På Mikaelgården bodde vi omkring sju elever i sju olika elevhem. Det fanns även dagelever som bodde i närheten och fick ta taxi hem varje dag.

Skoldagen började med att vi, efter ett schema, fick gå upp till matsalen, skolköket, och hämta yoghurt och mjölk samt eventuellt beställda varor. Efter att ha ätit frukost började skoldagen med morgonsamlingen där vi stod i en ring, husvis, i morgonsamlingssalen i skolbyggnaden. Vi gjorde ofta rytmiska saker och sjöng avslutade alltid med en sång som byttes ut efter årstiderna.

När vi började med ”huvudlektionen” hade man oftast några rytmiska dikter eller flöjtspelning som sedan följdes av att man fortsatte med det tema som byttes efter någon eller några månader. Skoldagen följde med mellanmål och andra lektioner som Eurytmi, handarbete, slöjd, bild etc. och sen ringde det i klockan, en gammal brandklocka som ringde på morgonen, vid lunch och kvällsamling, och det var dags att gå till matsalen och antingen äta där eller hämta mat till elevhemmen. Efter att ha ätit var det dags för middagsvila en timme då man skulle ligga på sängen ”för att smälta maten”.

Sen efter middagsvilan var det dags för ännu ett mellanmål med saft och digistive-kex och två lektioner, eller håltimma. Sen var det kvällsamling i ”kvällssamlingssalen” då man satt på en läktare och kollade ned på, antingen någon klass som uppträdde med ett musikstycke eller med Eurytmi. Eller musikläraren som spelade något på flygeln. Ofta tillsammans med berättelser ur det finska eposet Kalevala, främst om smeden Ilmarinen.

Men för att ta de mer bisarra delarna av händelserna kan jag nämna att det fanns olika straff om man gjorde saker som att vara våldsam eller liknande. I mitt hus kunde de inte låsa in folk. Främst till följd av att de inte hittade nycklarna som gick till mitt rum. Det straff man oftast fick var ”promenad” då man tvingades att i rask takt gå runt hela området, annars släpades man. Jag tvingades en gång, när jag vägrade att ta på mig skorna, att gå barfota i regn. Då ska jag också nämna att det är grusväg.

Solbergarundan är också en av de bestraffningar jag råkade ut för. Då tvingas man gå till Solbergahemmet en bit bort och sen tillbaka.

Det finns även vilodag då alla lampor, tidningar och böcker bärs ut från rummet och man bara fick lämna sängen om man skulle gå på toaletten.

Straffdag var det mest sällsynta straffet då man fick släpa ris eller dylikt. Man kunde även få det, och vilodag, som straff i en vecka.

En av medarbetarna, som personalen kallas, som kom från Amerika gjorde ett flertal gånger ”polisgrepp” eller ”nedläggning” på mig, och några andra elever. Det gick till så att han släpade in mig på rummet och slängde ned mig på golvet. Han vred om vänster arm och drog upp den över höger axel så jag inte fick någon luft och smärtan var så brutal att jag bara fick ur mig en enda ton… Iiiii… Värt att tillägga är att jag var 10 år vid det nämnda tillfället.

Att antroposofi är något humant och rätt väg att gå stämmer inte. Att det dessutom kostar mer för skattebetalarna att ha en elev placerad där än det kostar att gå på Sigtuna Humanistiska Läroverk är inte ett plus. Läsårsavgiften för elever på Mikaelgården varierade 2008-2009 mellan 260 000 kronor och upp till 455 000 kronor.

Lämna gärna en kommentar.

57 Responses to Järna-antroposoferna ur min synvinkel

  1. Pingback: Mikaelgården: Tibblings dotter anställd i verksamheten « Överklassen i fokus

  2. Ludwig93an says:

    Kan ju nämna att jag känner lite folk som går/ har gått där, varav dom flesta verkar vara sjukt bisarra, jag hade troligtvis gått lös på ”medarbetarna” med ett slagträ ev. dom där jävla flöjtarna, hatar sådan typ av skolform.

  3. Putte_63 says:

    Har själv gått på ett liknande skolhem uppe i Järna och då snackar vi om Solbergahemmet,var där uppe mellan 1969 och 1974,och det var ingen dans på rosor.TV var bannlyst,och ekonomin var kontrollerad,man var tvungen att hålla personalen i händerna i samband med promenader.Fick själv desutom inte leka med saker som rullar och snurrar för då var man hispig enligt deras synsätt.Vid ett tillfälle försökte de tvinga mej och andra att äta äcklig vetegröt som smakar vidrigt.De straff som jag utsattes för var smisk på röven,iskall dusch,straffvila,inlåsning i mörkt rum,örfil vid ett tillfälle för att man råkade slarva i ämnet form,tvångsbantning förekom,och hemresor fick man göra endast när det var lov,och varje gång jag åkte tillbaka till Solbergahemmet upplevde jag det som ett rent helvete.Dessutom blev man ibland anklagad för saker man inte har gjort,såg dessutom vid ett tillfälle under hösten 1972 att en kille fick ett plåster-X över munnen bara för att han råkade prata under en lektion.Man var dessutom särbehandlad av ett par äldre elever genom att man inte fick vara med att spela fotboll,och inte fick vara med på vissa lekar.Jag gav fan i att återvända dit upp i januari 1975.Tiden på Solbergahemmet ansåg jag vara bortkastad tid

  4. Agata Hagström says:

    Kram fina du. Underbara, vän. Jag har, själv. Varit på detta, förbannade solbergahem.1969 till 1974. Bra att du skriver, vilket är viktigt. Jga bloggar, på Aftonbladet. Titta under namnet, wirginiella. Och leta efter detta, googla… Så hittar du. Mina bloggar, mycket har jag att tacka detta. Förbannade, ställe..

    Du och jag var, där samtidigt. Jag minns hur dom behandlade. Handikappade, barn. Så illa, med duchar som du beskriver. Barn behövde inte vara handikappade. För att hamna där. Vi var många som fortfarande har såren därifrån. Jag fick, ett fortsatt helve tack var detta ställe.

    kram en stor. Stärkande kram, Jag var där 1969 – 1974– Antroposofin läkepedagogiken. Dom kan ta sig…

    Jag skall sätta en länk. Till din sida i min blogg…

  5. Agata Hagström says:

    Du var på Miakael gården. Jag refirerade till Putte. Jag vet vilka människor. Som arbetade, på Solberga hemmet. Hur dom var, mot handikappade. Jag är i dag, bara så förbannad. Arg och ilsken.
    Styrkande kramar..

  6. Putte_63 says:

    Solbergahemmet var ett jävla piss-ställe,där man blev behandlad som idioter,och kriminella,under 1970-talet.Bra Agata att du också berättar om att personalen behandlade de som var handikappad sämre än de elever som råkade ha anhöriga som jobbade som medarbetare.Jag vet vilka sopor som jobbade.Bland annat så var det en som hette Yvonne,en som jobbade på Smultrongården och henne hatade jag som pesten,liksom Isolde som jobbade på Hjortrongården,hon nekade mej att komma dit för att hälsa på Peter Brundin som var en av de få kompisar jag hade,och på Lärkan som jag bodde på från 1972 till 1974 jobbade Anna Torege som var rätt så avig,men det fanns sjysst personal där och då tänker jag på Helena Sköldeström som jag gillade,hon som kom från Åbo i Finland,och sedan var det en som hette Karina Jakobsson,som var rätt sjysst,och en som hette Ing-Britt som var bra.Margareta Liljeroos som jag hade som lärare var lite si och så,med sitt humör,Elke Bornhorst var lite si och så.Tommy Sydhagen var bra musiklärare

  7. Putte_63 says:

    Antroposofin suger hästballe,det kan jag säga er allihopa,konstiga regler,konstig uppfostran,undervisningsupplägg som verkligen suger,med mera

  8. Putte du finns. Du är en härlig, människa. Du vet vem jag är. Min härliga vän. Håller med, om Isolde var en elak…. Och Antroposofer där finns mycket. Om inkarnation, biodunamisk odling. Släng latrin på åkern och det växer. Antroposofer är allt, som jag tar avstånd till. Läs i vikipedia jag undrar hur dom mår?. Dom som satte oss, på dessa ställen. Hur må dom, som kränkte oss. Hoppas dom går, på tagel. Kanske inte får ro. Då donm inte finns, för hur dom behandlat. Många av oss Dom såren, över att få. Varit på Solbergas institution. Se barn som, bet sig själva. Slog sig, i huvudet. Inte få bli hörd. Att jag talade, om denna tid. Om en del ”dom där”. Sommar arbete tvingad, äta pepparot. Jag rev där som var till salilad. Deras sallader, med såser av filmjölk. Den gången jag tvingades äta detta. Det blev den gången jag fick. Ont i magen. Jag har minne, så många minnen. Miinnen dom finns, och plånades inte ut. In skrivna i ett manus. För en dag, Kommer detta, vi och många. Som varit utsatta. Detta skall komma ut.
    Jag skriver, för brinnande livet. Kanske blir det en bok. Omhändertagna som vi många blev. Solberga var, det 9 stället. Som jag var på… Saknar, detta ställe?. Aldrig.. Tror på gud?. Nej absolut inte..

    • Putte_63 says:

      Jag vet vem du är för vi sågs ofta varje dag på morgonsamling och kvällsamling,samt under lektionerna,och jag saknar inte stället för fem öre för det negativa överväger det positiva som var på Solberga,och jag vet inte hur dessa antroposofer mår nu,men att det är en sektliknande rörelse råder det inte någon tvivel om.Men om det fortfarande förekommer ålderdomliga bestraffningar nu under 2000-talet vet jag inte,för jag slutade där den 19 december 1974,och kom aldrig tillbaka mer i början på 1975.Att de som var funktionsnedsatta blevbehandlad som skit under 1970-talet har vi bevis för,och jag vet var jag snackar om för jag själv har upplevt och sett skiten.Men borde de inte ha sett till att barn och ungdomar som är funktionsnedsatta är mer trygga?
      och har man inte under 2000-talet sett till att förbjuda trakasserier,och fysiska bestraffningar,typ smisk,örfil,iskalla duschar,och andra grymma bestraffningar?
      och har man inte sett till att avskeda de personal som trakasserade,kränkte och misshandlade barn och ungdomar?

  9. Putte_63 says:

    Frågan är om inte skolavgifterna för att placera en elev på såna antroposofiska institutioner,varierar från 400000 till 1000000 kronor per år,som hemkommunen eller hemlandstinget får betala?
    Att jag skulle sakna tiden på Solbergahemmet det gör jag inte för 5 öre.Tiden mellan 1969-1974 var så gott som bortkastad,jag hade ett rent helvete varje gång jag skulle åka tillbaka till Solbergahemmet efter varje lov,för vilken barn respektive ungdom vill tillbaka till ett ställe med konstiga och bisarra rutiner,och att dessutom säha adjö till sina nära och kära,mamma och pappa,och se dem gå ut från elevhemmet och åker därifrån med bil hem,samtidigt som man sitter i sitt rum på elevhemmet och storgråter eller att de lämnar perrongen på järnvägsstationen,och går mot utgången,samtidigt som man sitter ombord på tåget,och börjar storgråta.Det måste vara en psykisk och fysisk press för barnet/ungdomen varje gång man ska åka tillbaks till det antroposofiska skolhemmet när lovet är slut.

    Och pressen blir ännu större,när man kommer in i det dagliga konstiga bisarra rutinernas ekorrehjul,med att från måndag till fredag uppstigning klockan 7,00 och läggdax klockan 19,00 förutom på lördagar och söndagar då man har sovmorgon till klockan 10,00,men läggdax likt förbaskat klockan 19,00,och då inser man att man får vänta i flera månader innan man får åka hem till sina föräldrar,när lovet börjar,
    så varje dag under en termin upplevs som ett rent helvete.Man vet ju aldrig hur personalens och de andra elevernas humör är från dag till dag.Rätt som det är så exploderar situationen ibland med slagsmål internt mellan eleverna,och att personalen ibland på sina egna befogenheter straffar barnet/ungdomen.Rätt som det är så kunde man få en smäll på käften av en annan elev,trots att det kunde vara en annan elev som har varit och tagit en sak,eller slagit sönder en sak,och då kunde man bli anklagad och bestraffas med ordentligt med stryk,och även personalen kunde bestraffa en för bagatellartade saker och då jävlar vankades det med ordentligt med stryk

    Man kunde bli tvingad att äta mat som man inte gillade,de försökte tvinga i mig vetegröt som smakade äckligt typ rutten råtta,till sist fick de slänga gröten i grishinken,eftersom de inte lyckades tvinga i mej den,

    Sen så ville jag och en kille gå till kiosken som låg vid bensinstationen i Järna,för att köpa lite godis och serietidningar,men då blev jag och killen nekad att gå dit själva

  10. Arre says:

    Jag vill samla alla utsatta som gott på Mikaelgården. Ni vet vilka ni är för att få våra röster hörda. Arthur Arre Brandt på facebook

  11. Arre says:

    Jag har med egna ögon bevittnat misshandel av medarbetare vid flera tillfällen, jag har hört mina vänner berätta.Det finns dom som både har tagit livet både på o utanför Mikaelgården. Jag har sätt med egna ögon hur en personal tryckte ner en tjej i sängen, sen satt på henne. En annan slog ner en elev på marken, framför mina ögon. Det finns massa annat.

    • Putte_63 says:

      Har ni uppgifter om när kränkningarna ägde rum,så ta kontakt med socialmyndigheterna i Södertälje eller Stockholm,och påpeka alla incidenter.Det är inte okej att kränkningarna pågår fortfarande.Om det har skett såna saker nu ibörjan på 2012,så är det förjävligt.

  12. Arre says:

    Sånt händer än idag, har hört exempel på elever som forfarande far illa just på mikaelgården, o det går ju inte att ställa dom riktigt mot väggen, på grund av att dom sopar skiten undermatan som om inget har hänt, sen när socailstyrelsen eller skolvärker åkt så är det som vanligt. Därför skulle jag om jag kunde låtsas vara lärare o försöka få jobb där, o sen iakta det skulle vara den bästa metoden för att ta dom på bar gärning tycker jag..

    • Putte_63 says:

      Vora jag dig,så skulle jag faktiskt chansa på att söka jobb,som lärare,eller vårdare på Mikaelgården,och samtidigt iakktar var som händer på Mikaelgården.Dessutom kunde man även vikariera på Solbergahemmet,som lärare och vårdpersonal.Skulle man se bevis på att kräniningarna fortfarande förekommer på både Mikaelgården,och Solbergahemmet,så dokumentera ala bevis,så att man kan visa socialstyrelsen i Södertälje och Stockholms läns landsting, i form av skriftliga dokument,där vittnesmål från elever,och personal noggrant skall vara nedskrivet,och dessutom dokumentera allt var du ser på dessa elevhem på Mikaelgården och på Solbergahemmet i Järna

  13. Ylva Eliasson says:

    Och nu skall prins Charles och vår kungafamilj besöka Järna. Vad vet de?

  14. Putte_63 says:

    De har nog ingen aning om det.De kommer nog i första hand besöka Saltå Kvarn AB,men hoppas på att de gör besök,på Mikaelgården,Solbergahemmet,Solåkrahemmet ,men då kommer nog Mikaelgården att försöka dölja allt skit

    • Arre says:

      O vad skall dom göra i järna? har dom verkligen inget bättre för sig???
      Men kan inte ta jobb på mikaelgården då jag redan är en gammal elev.. Men själva tanken har jag tänkt förut men det gick inte, kankse också på grunda av att jag själv försökt stoppa det en gång..

  15. Stina says:

    Vidarebefordrar ett brev nedan som jag skrev till antroposoferna ikväll efter jag läst detta, vi har valt Waldorf pga skolan till HT 2012 och så läste jag detta, mina kommer dock inte gå på er skola.

    Det finns tyvärr många knäppa lärare som satt djupa sårade ärr hos sina elever, jag är så emot internat skolor, det var väl det ni gått på?

    Har följt debatter om andra kända internat skolor där lärarna med rektor förnekar allt, märkligt, men vad man sänder ut kommer tusenfaldigt tillbaka, tycker ni är modiga och förhoppningsvis har ni i er tur blivit mer ödmjuka på denna erfarenhet.

    Hej Antroposofer,

    Hittade detta på google när jag gick in och ville läsa lite mer om er folosofi;

    https://overklass.wordpress.com/2010/10/23/jarna-antroposoferna-ur-min-synvinkel/

    Måste säga att det låter inte som att dessa elever blivit behandlade med respekt.

    När jag läser detta får jag ont i veranda cell, sådant får inte hända!

    Har lagt märke till att det är svårt att få en bra lärare, det är förvisserligen så på alla skolor att det alltid finns sämre lärare och stökiga elever. Jag är redan orolig om jag valt rätt åt min son till HT och så läser jag detta, när man går på Waldorf då skall det betyda att man sätter eleven i fokus och om denne behöver extra hjälp så skall det finnas, det utger ni er för!

    Tyvärr ser verkligheten inte ut så, det finns ett behov på 150% på special lärarpedagog till Waldorf skolan i Lund enligt rektorn där, hur skall det vara möjligt för 1 lärare att tillgodose 150% behov….

    Min äldsta son skall börja 1:e klass nu till HT och jag är orolig att hans behov inte blir sedda och tillgodoses, han är en bra kille vilket kan innebära att en stökig elev med mer behov kan ta över och då får de andra inte vad de behöver eller så kan lärarna inte greppa mobbning/mer studie hjälp på skolan.

    Jag har bott i Tyskland och jag vet av egen erfarenhet att de äldre eleverna skall inte ta hand om/fostra de yngre, detta leder till mobbning, stress och rädsla för de yngre. De skall få utvecklas i sin takt och känna sig trygga i skolan därav valde vi Waldorf.

    Har dock farhågor att detta inte kommer att levas upp till, antingen på grund av brist på lärare eller kunskap.

    Mobbning eller trauma sätter väldigt djupa spår tycker ni skall vara bra föredömma till andra skolor genom att visa att ni verkligen tar sådant på alvar både från lärarnas sida gentemot till eleven och eleverna sinsemellan.

    Det skall börjas tidigt och inga äldre elever skall vara ambassadörer åt detta ämne, ni lärare/skolledning skall visa inte bara ord att mobbning skall bort, detta görs inte genom musik utan genom olika tekniker som ex. lättare massage har visat sig vara mkt effektfullt när eleverna får massera varandra på ryggen med ramsor.

    Om mobbaren får massera och sedan får massage tillbaka av den mobbade, då blir det svårare att vara elak, genom att visa kärlek och respekt får vi det tillbaka det är universums lagar som ni känner till.

    Återigen, DET ÄR INTE VAD VI SÄGER UTAN HUR VI GÖR, vi vuxna skall vara förebilder och leda de små till en bättre värld, inte sant!

    Varma hälsningar

  16. heartoflove says:

    Jag och min man tänkte att vi skulle sätta vår äldste son på Mariaskolan. Han hade kommit in men kommunikationerna mellan Södertälje och Järna var inte de bästa. Så därför bestämde vi oss för att han inte skulle få gå där. Idag är vi glada för det – då vi efteråt förstått bakgrunden till antroposofin.
    På olika vägar – svårt att gå in på dem nu – så kom vi i närkontakt med vad antroposofin innebär och idag gör vi vad vi kan för att varna för den!
    Om situationen på Mikaelsgården och Solbergahemmet fortfarande är som beskrivs ovan, så anser jag att ni bör anmäla det till Södertälje kommun. Eventuellt ta det vidare. Det är inte ok att elever behandlas illa. Inte någon annan heller!

  17. middletimer says:

    Tjena, surfade in via omvägar, bl a någons twitter, vid googling på annat och min tid gäller 60-70-tal så jag ska inte tycka till för mycket om sentida problem där, men reagerade på ett par uppgifter i twitter om gamla husbranden (Solhälla tror jag det hette, åtminstone det nybyggda) och fröken Hildings händer. Storyn jag hörde var att det brann för att någon lagt in en varm motorsåg på torrt hö eller sågspån eller liknande där inne, inte blixtnedslag. Hildings händer var deformerade redan på min tid och storyn då var reumatism, inte penselhållning. Men jag kan ha naturligtvis ha hört fel historier så det är möjligt att dina stämmer bättre. Fler som vet? Och du Putte_63, ditt plejs vet jag inte så mycket om, men det brukade komma en snubbe på söndagarna på besök till mitt från något av Sol…-ställena där borta, han kallade ”farbor Krister” och körde hårt med bärbara spel (i kartonger på den tiden, inte dataspel), du kanske känner till honom, eller? För att tycka till lite nu så tror jag de sentida problemen hade blivit mer kortlivade på fru Ritters tid, hörde personal snacka sinsemellan om folk som uppträtt olämpligt som vårdare och faktiskt försvann. Men som med så mycket annat beror sånt här nog på personerna mer än på själva Antroposofin och varje stuga hade olika vårdpersonal med olika stilar och betéenden.

  18. Putte_63 says:

    Till signaturen ”Middletimer” Om ni går upp och kikar på mina inlägg högst upp så kan ni se min story från tiden 1969-1974 då jag gick uppe på Solbergahemmet i Järna,och det upplevde jag som ett rent helvete,så därför vantrivdes jag på grund av att det fanns en del personal och elever,men även lärare som var taskig mot mig

  19. middletimer says:

    Ja såg det när skummade genom alla inlägg, min fråga var mest av nostalgisk art, om du kända han Krister med spelen som kom cyklande över från ert område till vårt på söndagarna. Förstår om många av er haft det jäkligt men för mig som nu vill ta det som en nostalgitripp tycker jag stämningen är lite väl tryckt här för sånt och det passar nog inte så bra att jag kommer och drar bort fokus från ämnet här med det, men vet ni annars något mer nostalgiskt inriktat forum för f.d. elever, gärna både oldtimers som var med från början på 30-40-50-talet och middletimers från 60-70-80-talet och newtimers eller ”newbies” från 90-00-10-talet (nutid)? Bra med blandning av alla tider så kan gamla som undrar vad som hände sen fråga om det och nyare som undrar om gamla historier från förr fråga om det, jag menar som hur gick det med den och den slöjdlärarn (jag minns Gassler, Ivman, Heggli, Schumm och ett par till jag glömt namnen på) eller hur gick det till när stora skolhuset byggdes (minns hur vaktisen Ingmar, dvs Dicks företrädare, lödde ihop en kopparfärgad kantdosa efter att några i stampersonalen skrivit sina namn på en lapp och stoppat i, detta kallades ”grundstenen” och ligger nu ingjuten under golvet), alltså saker av den typen, inte mest gå in på de tyngre bitarna (som här).

  20. Putte_63 says:

    Krister med spelen har jag aldrig träffat där uppe på Solberga när jag var där från 1969-1974.Där emot fanns det två vaktmästare där uppe.Den ene som skötte trädgårdsbiten hette Mario Piga,och den andre som sysslade me transporter med mera hette Sten. Sen hade jag Margareta Liljeroos som min lärare i lågstadiet från klass 1 till klass 4,och i musik hade jag Tommy Sydhagen,och i eurytmi hade jag Elke Bornhorst.På Smultrongården som jag bodde på från 1969-1971 jobbade Yvonne,Britt-Marie,och på Lärkan där jag bodde på jobbade Anna Torege,Helena Schöldeström,Ing-Britt,Karina Jakobsson.

  21. middletimer says:

    Nu tror jag det var Solåkra som Krister kom från, lätt blanda ihop ställena. Jag blandade nog ihop lite mer, gårdskarlen Ingmars efterträdare tror jag nu hette Kurt, inte Dick som kom långt efter jag slutat och sen blev föreståndare, antagligen efter den äldre dam som roligt nog hade ett längre efternamn som också slutade på uttalet ……dick. Av namnen du räknat upp ser inga bekanta ut mer än Sten. Om din Sten är samma som min Sten så var han först intagen som elev på mitt ställe men försvann senare, kanske hamnade han på ditt ställe som transportör då? Lång kille med kort mörkt hår, rörde sig lite segt och verkade äldre än de flesta andra intagna så han kanske åkte ur åldersgränsen och fick jobb hos dig. Piga ser lite bekant ut, kan vara en som körde traktor och dök upp vid sällsynta traktorjobb och kallades ”herr Piga”. Av resten ser Britt-Marie halvbekant ut (om du stavat halvfel) för på mitt ställe fanns en vikarie på senare 60-talet som hette Ann-Marie, lite kort och tanig, kan ha varit i 20-30-årsåldern, nynnade ofta på låten ”lyckliga gatan du finns inte mer” (populär på den tiden), rökte cigarretter och bodde ibland i Lillstugan (personalbostad på övervåningen, slöjd i källaren, låg mot Skogshusbacken bortom Örjanshuset).

    • Putte_63 says:

      Solåkrabyn minns jag,för ibland,så gick vi dit på basar som Solåkrabyn hade i den byggnad,där de har både träverkstad,och handarbetsverkstad .Sen minns jag att vid nåt tillfälle under höstterminen 1974 spelade minigolf på Solåkrabyn för de hade en minigolfanläggning med 12 banor.För Solåkrabyn låg inte mer än cirka 500 meter från Solbergahemmet. Herr Piga som körde traktor och hade hand om all trädgårdsarbete hette Mario Piga.Sen hade han en dotter som heter Lisa Piga,som var elev på Solbergahemmet,och familjen Piga bodde på Ekgården på Solbergahemmet. Ekgården var ett 4 våningshus som liknar hyreshus,och det fungerade som personalbostad.Sten som skötte transportdelen på Solberga uppskattade jag till att vara någonstans mellan 40-50 år i början på 1970-talet.Han körde den ljusblåa Wolkswagen Hanomag-bussen som Solbergahemmet disponerade.Sen hände det att Sten ibland fick uppdrag att sätta dit glasrutor på elevhemmen,för det förekom då och då att när det gick hett till elever sinsemellan så var det någon som klirrade sönder rutan i ren ilska.

  22. AL says:

    Antroposofin påbjuder inte våld och aga enligt beskrivningarna ovan. Skilj på sak och person – dåliga och olämpliga vårdare finns överallt och det är olyckligt att de fått representera antroposofin på så vidriga sätt som en del av er beskriver ovan. Jag hoppas ni får upprättelse men var snälla och dra inte ner det goda antroposofin bidragit med.

    • overklass says:

      Att Antroposofin inte förespråkar våldshandlingar gör den inte god. Det är en sekt, precis som alla andra religiösa och andliga sekter vars syfte är att ”göra världen bättre”.

      • AL says:

        Jag känner ingen antroposofiskt orienterad person som skulle ställa sig bakom hemskheterna du beskriver här, inte heller är antroposofin i sig en sekt. Det kan däremot dra till sig personer som mer än gärna inlemmar sig i en sekteristisk sammanslutning med allsköns ambitioner. Detta gör dem dock ingalunda till antroposofer.

  23. Om jag förstår det AL skriver rätt så är det ungefär så här: antroposofin är ingen sekt, men antroposofer kan bete sig sekteristiskt och då är de inga riktiga antroposofer. Inga riktiga antroposofer skulle heller bete sig så hemskt som blogginnehavaren beskriver. Bara något slags… fejkantroposofer skulle göra så. Hur gör vi då med alla dessa fejkantroposofer som tydligen anställs av riktiga riktiga antroposofer som vare sig ställer sig bakom fejkantroposofernas dåliga beteende eller deras sekterism. Låter som de riktiga antroposoferna har ett problem att ta itu med! Vad AL säger är ju att den ‘riktiga’ antroposofin och de ‘riktiga’ antroposoferna är offer för något slags fejkantroposofisk infiltration, och att rörelsen och dess verksamheter förpestas inifrån av ‘allsköns ambitioner’ och alltså även sekterism och dåligheter.

    För att vara allvarlig: jag vet inte hur många gånger jag hört av antroposofer att den ene eller den andre, som gjort något som fått rörelsen att framstå i dålig dager, inte är en riktig antroposof.

    Invändningen är i allmänhet trams.

    För övrigt är det så att naturligtvis ingen — vare sig antroposofer eller andra — ‘ställer sig bakom hemskheter’. Det utesluter inte att man ändå, där ute i verkligheten, beter sig hemskt eller tittar bort när andra (t ex personer som delar ens livsåskådning) beter sig hemskt eller på ett sätt som är oacceptabelt.

  24. Pingback: Misstankar om mordbrand när 70-kor och kalvar brann inne

  25. Trötter says:

    Jag har läst en hel del av blogginnehavarens texter om Mikaelgården och en hel del om Solberga. Har inte samma negativa minnen av antroposofin i sig – snarare av att de som kallades medarbetare oftast var dumma – inkompetenta i ordets bemärkelse beträffande barn med förståndshandikapp som man då kallade det. Det är ett uttryck som har ändrats till funktionshinder idag. Men det fanns dem som var bra människor – och som sagt de som troligen hade vissa missbruksproblem m.m. Antroposofin är ingen ond rörelse eller sekt med en mörk agenda – fel! Det är rent trams och smutskastning eftersom man inte hade fått bedriva vård av funktionshindrade människor på ett mer humant sätt än vad som skedde inom de institutioner som drevs av staten, landstinget och kommunen i form av mentalvård, barnhemsvård och inackordering etc. Inkompetenta vårdare är f.ö. bara struntprat när det gäller besvärliga personer med funktionsstörningar inom autismspektrat – som kan trötta ut de flesta tills de tappar tålamodet och slutar på en psykiatrisk klinik gråtande! Blogginnehavaren inser inte att han själv gjorde dumheter! Insiktsöst struntprat och svartmålning av antroposofin och Rudolf Steiner. Trött på detta trams. F.ö. Britta Hilding led av reumatism vilket förklarade hennes fingrar, Mario Piga var ursprungligen från Italien eller Spanien, eller t.o.m. Schweiz. Andra namn är Brigitte Deck, Irmgardt Roof, Renate Wierscher, Hilde Barfaut, Ingrid Zelschow och Lotte Ritter. Sanningen är att det där med straffmetoderna som nämns är struntprat och rent trams i jämförelse med vad som sker inom psykiatrin, tycker inte alls att det är jämförbart med vad man gör för att se till så att de med en funktionsstörning inser att de är inne på fel spår i form av en vilodag för att tänka igenom dumheterna, att få hjälpa gårdskarlen med sysslor som att dra ris och hugga ved osv. liksom andra saker som disktorkning och disk. Att vara bortskämd, dum och dryg är många barn i samhället – det är otäckt att se hur vissa inte ens kan sköta sig! Serietidningar och dataspel och liknande dumheter är fel, det skadar sinnet och skapar förbrytare och självmördare. Antroposofin är bra, man fick lära sig vad som var rätt och fel! Datorer är hjälpmedel för att kommunicera – lära sig – och att förstå. Inte för dumheter som att svartmåla och sprida trams och lögner! Skärpning! Jag håller i övrigt inte med blogginnehavaren på någon enda punkt i dennes skriverier.

  26. Siv Hermansson says:

    Jag har jobbat på Solberga och jag såg många fantastiskt positiva förändringar hos barn med mycket stora beteendesvårigheter. Som jag uppfattade det så låg den vinnande formulan i en djup respekt för individen och dess unikhet i kombination med allt annat som fanns i miljön: waldorfpedagogiken, böckerna, naturen, utevistelserna, kollektivismen, den omsorgsfullt lagade maten, reglerna, konsekvenserna, djuren, festerna, sångerna, musiken, årshögtiderna och allt annat runt omkring. Jag tror ärligt talat att Solberga i de allra flesta fall hjälpte barn som annars kunde ha hamnat riktigt snett senare. De ”individuella” barnen fick genom personalens försorg och kunnande möjligheten att med tiden kunna vara tillsammans med andra barn, ingå i ett socialt, mänskligt sammanhang med sin egen individualitet, vilket nog var det absolut vackraste som Solbergahemmet erbjöd som jag såg det. Många barn blev trots allt väldigt ”glada” barn i slutändan som jag såg det.

    Sedan finns det förstås alltid undantag. Jag minns att fanns några barn som inte mådde bra av sin vistelse, de trivdes inte alls och de signalerade detta tydligt också under lång tid. Dessa barn borde ha fått sluta på rekommendation av Solbergas ledning men man behöll dem kvar i skolan ändå. Jag gissar att det i de fallen snarare handlade om ekonomi än om omsorgen om individens bästa. Tyvärr. Just i de fallen kan jag tycka att Solberga brast ordentligt när det gällde självkritik och objektivitet och det skar lite i hjärtat när man läste era berättelser här ovan för ni kanske tillhörde just den gruppen. Det måste ha varit oerhört svårt för just er.

    • nyponros says:

      Kära Siv!

      Varför agerade du inte och tog upp med ledningen på Solberga, eller anmälde till Södertälje kommun att några barn for riktigt illa?! Du var själv en del av det ”Solberga” som du beskriver, ”brast ordentligt”. Förutom att det ”skär” i ditt hjärta att läsa berättelserna här, finner jag inte minsta tillstymmelse till ursäkt från dig personligen, att du själv deltog i denna misshandel. Du är fortfarande helt upptagen med hur det ”skär” i DIG! Kan du släppa ditt egofokus för ett ögonblick?

      Skyll inte ifrån dig, du var passiv medhjälpare till att detta skedde, eller hur? Var är din egna självkritik och objektivitet i det hela? Har du ingen skam i kroppen?!

      Blir så j-a förbannad över ryggradslösa vuxna som ansvarsbefriar sig själva, sekt eller allmänt grupptryck spelar ingen roll. De bryter mot lagen, och ALLA, utan undantag, som beter sig som skitar mot barn borde ställas till svars och bli ålagda att betala skadestånd som svider rejält!

      • Sivan says:

        Det var ord och inga visor från dig minsann. Jag uttryckte mig förmodligen oklart för någon fysisk eller psykisk misshandel av barn blev då jag aldrig vittne till under min tid på skolan. Hade jag sett något sådant vill jag naturligtvis tro att jag hade haft vett att reagera och modet att agera. Det har man skyldighet att göra både som anställd och som medmänniska. Precis så som du också skriver.

        Men precis som i alla andra skolor så finns det naturligtvis alltid en och annan elev som inte riktigt trivs av alla möjliga olika anledningar. Det jag ville ha sagt med min text är att alla vuxna har ansvar att lyssna på de barnen och ta deras ord på allvar. Och helst försöka höra det som inte barnet själv förmår att uttrycka i ord. Det finns ingen skola, ingen skolledning och ingen lärare i världen som inte kan bli bättre.. Solbergahemmet var en mycket bra skola och de allra flesta barn tycktes trivas bra tyckte jag när jag arbetade där men självklart kan allt alltid bli bättre.

      • Putte_63 says:

        Hej! Sivan. Har man under tiden från 1980-talet till 2000-talets början gjort mycket för att få bort alla kränkande behandlingar från Solbergahemmet,Mikaelgården, och andra liknande skolhem?
        För det som förekom förr att barnen fick bestraffning med iskalla duschar, aga, straffpromenader, instängning i mörka rum var inte okej

    • Putte_63 says:

      Vilket elevhem jobbade du på Siv? När jag vistades på Solbergahemmet från 1969 till 1974, så bodde jag på Smultrongården från skolstarten i augusti 1969 till december i slutet av höstterminen 1971 och från starten av vårterminen i januari 1972 till slutet av höstterminen den 19december 1974. Vet du vem Yvonne är som jobbade på Smultrongården hon var för fan inte klok när hon vid 3 tillfällen gav mej smisk på röven 2 gånger under hösten 1969 och 1 gång under våren 1970 sista gången hon smiskade mej just våren 1970 blev jag förbannad och ryckte i håret, sen dess har hon aldrig smiskat mej mer, och vet du vem lärarinnan Margareta Liljeroos var ? för jag vet att när jag råkade göra ett slarvfel i ämnet form vårterminen 1971 fick jag en rejäl örfil, och sen september 1972, när jag var med henne i personalutrymmet på Valhalla, och när en kaffebryggare inte funkade så beskyllde hon mej för att ha tagit sönder kaffebryggaren så att jag fick betala 250 spänn i ersättning för nåt som jag inte slog sönder, tror du Siv att det är så kul att bli anklagad för nåt man inte har tagit sönder? och sen blev jag vittne till när Margareta Liljeroos under en lektion under höstterminen 1972 satte ett X med två plåster över Anders Hesselbergs mun bara för att han råkade prata om något och sen var det lite konflikter på Lärkan mellan mej och några andra elever ,men jag vill inte medge att jag var perfekt, men sen blev det lite konflikter mellan mej och ett par elever på elevhemmet Lärkan, och sen så var det en av eleverna som jag umgicks med Mats Larsson och jag som ville vara med ett gäng större grabbar och spela fotboll, men de större grabbarna sa att jag och Mats Larsson inte fick vara med vi var för små, fega och dåliga enligt deras åsikter, och sen vid ett tillfälle försökte de tvinga mej att äta vetegröt som smakade vidrigt, och jag mådde illa när de tvingade på mej vetegröten så att de fick slänga gröten i grishinken och det var 1973 . Jag vet att när jag blev placerad på Solbergahemmet i augusti 1969, så utlovades att det skulle bli bra där uppe, att man skulle lära sig läsa, skriva, räkna med mera och att man skulle få bra kamrater och att boendet skulle bli trygg, Min vistelse blev inte så bra som man utlovades, och det var en på barnpsyket i Jönköping som hette syster Lindal som såg till att jag blev placerad på Solbergahemmet, jag vantrivdes där uppe för varje gång jag åkte tillbaka efter lovet oavsett om jag åkte tåg från Nässjö järnvägsstation när mina föräldrar vinkade av mej eller att mina föräldrar skjutsade upp mej och när de sa adjö efter att ha lämnat av mej började jag storgråta, ,men när man skulle åka hem på loven var det mer bra, och vid ett tillfälle hösten 1971 så var det tågstrejk då skjutsade de hem mej och andra elever med en ljusblå folkvagnsbuss som Solbergahemmet hade och sen efter höstlovet så kom de och hämtade oss elever med folkvagnsbussen och då blev jag lessen när jag skulle åka hemifrån, Kontentan av det var att jag upplevde min vistelse på Solbergahemmet som ett rent helvete, med fysiska bestraffningar och en del konflikter med andra elever och med personal. Ekonomin var kontrollerad fickpengarna samt de egna pengar som man hade med sej hade de i ett särskilt skåp på personalrummet, man var tvungen att hålla personalen i hand när man gick på promenader, och sen fick jag inte leka med saker som rullar och snurrar, och bara för att man tyckte att det var roligt så att man skrattade så var man enligt personalens sätt hispig, jag fick inte en läsa om rymdraketer för då blev jag hispig enligt personalen och när vi nåt tillfälle fick titta på TV det var oktober 1971 så var det John Blund, men annars så var det bara personalen som fick titta på TV i personalrummet och vi elever fick inte titta på TV , och när det gäller bestraffningar som jag berättade om som kunde förekomma i slutet av 1960-talet och början på 1970-talet var det smisk, iskalla duschar, örfil, straffligga i sängen, sen hände det att de kunde hota med indragna hemresor på loven, indragna fickpengar med mera. Men själva antroposofin i sig självt vill jag inte beskylla även om man vill kalla den för någon sektliknande organisation, men det fanns både bra sidor och dåliga sidor med antroposofin, men det var en del personal ”fejkade antroposofer” som inte borde ha fått jobba med barn med olika former av handikapp, på grund av att de ”behandlade” barnen illa, men samtidigt vill jag inte dra all personal över en kam det fanns en del som var bra och hade erfarenhet av att jobba med handikappade barn, men det var inte enbart handikappade barn som var där på elevhemmen det fanns även medarbetarbarn som bodde på elevhemmen. Då kanske du minns mej

  27. isabella says:

    Kom in på denna sida av en slump då jag sökte på en artikel.

    Det finns mycket jag kan delge er av mina erfarenheter som har satt spår i mig.

    Metoder användes som triggade i gång ett destruktivt beteende hos mig.

    Jag känner igen mycket av det som har tagits upp här på sidan.

    Kan i ifrågasätta det pedagogiska och vad man vill uppnå med att golva en nioåring? kan även ifrågasätta fasthållningsmetoder som användes i form ”polisgrepp ” vid upprepade tillvällen.

    Sätta sig gränsle på det ”olydiga” barnets bröstkorg och hålla fast armarna.

    Är detta ett sätt att få någon lugn eller triggar man igång barnet genom att utsätta henne för denna typen av våld? jag skulle gärna vilja höra hur resonemanget kring dessa metoder går, från dom som har jobbat som ”medarbetare” på Mikaelsgården mellan 1990-1994.

    Känner att jag måste få ventilera och i frågasätt Segregationen som detta antroposofiska levnadssätt bygger på enligt mitt synsätt.

    Dagens Sverige bygger på att integrera i samhället, vilket menas med att vara delaktig i det moderna samhället och dom krav samhället kräver av den enskilda utifrån den enskildes förutsättningar, för ett så självständigt och fungerande liv som möjligt.

    Att som barn Få en förvrängd syn på samhället gör så hon kommer efter mycket i verkligheten och hur samspelet med samhällsstrukturen och mönstret utanför den antroposofiska världen ”verkligheten” blir betydligt svårare att komma in i.

    Det blir mer eller mindre en ”kulturkrock”.

    Jag är själv erfaren av detta, men lyckats ta mig igenom och bygga upp.

    Dessa negativa erfarenheter har blivit en motor för mig att bevisa att jag kan bli det jag vill och att jag blev det, fast jag levde under förtryck under dessa 5 åren.

  28. Putte_63 says:

    Sverige var lika goda kålsupare som flera länder i östeuropa,med att kränka funktionsnedsatta personer, men det är ett problem som har tystats ner. Sverige ska inte påstå att man har följt FN-stadgan och FN-resolutionerna från 1945, när funktionshindrade har kränkts från och med 1945 och framåt.

  29. clemens says:

    Jag har gått på mikaelgården åren 2008-2011
    Och polis grepp och tvångspromenader m.m används fortfarande jag var som tur bara dag elev (tycker synd om dom som måste bo där jämt) så ingen stor förendring
    Dom ville tvinga på mej en assistent (som dom kallade det) som skulle gå med mej hela dan från taxin på morgonen till taxin på kvällen.
    Vilket är unödig jag har gott på en normal grunskola efter det
    Dom får nog mera pengar för svåra problem barn

  30. Putte_63 says:

    Till ”Clemens” Använder man även otidsenliga straffmetoder som örfil,aga(smisk på rumpan) och andra fysiska bestraffningsmetoder, samt att man sätter plåster-x eller eltejps-x över munnen på elever, och straffliggning där eleverna blir bestraffad genom att gå och lägga sig utan kvällsmat med mera, indragna hemresor,indragen veckopeng precis som man gjorde på Solbergahemmet under början av 1970-talet?

    • clemens says:

      Örfil och smisk på rumpan
      Inte vad jag vet
      Men indragen vecko peng
      inlåsning på rummen, intragna lektioner(dom man tyckte om) straff arbete (diska m.m)
      Om dom nekade hemresen vet jag inte

  31. Putte_63 says:

    Förutom att diska, som straffarbete, Fick man dessutom som straffarbete köra grishinken till avfallstunna,samt såga ner träd som sen skulle klyvas och huggas till ved,med mera som nämndes i en tidigare inlägg här på sidan? och i ett tidigare inlägg från en som säger sig ha gått på Mikaelgården och bott på elevhem mellan 2000-2004 så förekom straffpromenad,och den skribenten nämnde att man fick i snabb takt gå Solbergahemsrundan, som innebär att man går från Mikaelgården till Solbergahemmet och tillbaka till Mikaelgården åtföljd av 2 personal. Förekommer straffpromenader fortfarande? Om det är så att det ännu nu år 2015 förekommer sånt så borde man tipsa medierna och även vissa förvaltningar i Södertälje samt Stockholms kommun om detta.

  32. Putte_63 says:

    Samt informera Stockholms Läns Landsting om detta.

  33. Putte_63 says:

    Till ”Clemens” Har du hört nåt om hur det är idag nu år 2015 på Mikaelsgården, Solbergahemmet,Solåkrabyn, Saltå Kollektivets Gymnasieskola,Örjansskolan och de andra antroposofiska skolorna i Järna?, om det fortfarande förekommer oacceptabla bestraffningar,och om det fortfarande finns personal som inte ens är lämplig att jobba med handikappade barn?

    • clemens says:

      Jag vet inte om det före kommer nu för jag är inte där längre och det man hör utåt är naturligtvis bara bra saker har väl alltid varit så eller?
      Fast dom fik spö av skol inspektionen för ett tag sen men vet inte vilket år

      • Putte_63 says:

        Mikaelsgården fick hård kritik hösten 2010 enligt artiklarna i Södertälje Länstidning
        för att verksamheten har utsatt handikappade barn för kränkande behandling och att
        en personal som de anställde rökte hasch som är en knarkcigarett mitt i elevhemmet på Mikaelsgården. Det är under all kritik att de anställde en person trots att personen missbrukade knark, för personer som missbrukar knark och alkohol är inte lämplig att jobba
        med handikappade barn och ungdomar,och såna personer som är missbrukare kan utgöra ett allvarligt hot mot barnens och de övriga personalens samt verksamhetens säkerhet.
        Så det var bra att det hela ledde till att knarkmissbrukaren avskedades direkt och att
        jag hoppas på att Mikaelsgården dessutom under hot om att böta stora pengar såg till att få bort all oaccebtabel behandling av handikappade barn och ungdomar och att man skärper sina rutiner om att man kontrollerar alla som anställs .Sen borde man kräva ett utdrag från polisens belastningsregister för man ska inte tolerera att det slinker in någon eller några som är pedofiler som tidigare är känd av polisen för sexövergreppsbrott och misshandelsbrott och trakasseribrott riktad mot barn och att det inte slinker in några som är sen tidigare känd som grova missbrukare av knark och alkohol

      • clemens says:

        Förlåt det var socialstyrelsen dom fick spö av

  34. Putte_63 says:

    Har inga förbättringar i antroposofernas verksamhet skett så borde deras verksamhet stoppas. Men om antroposoferna ska fortsätta driva sina verksamheter i Järna,och övriga Stockholms Län och övriga Sverige så är det följande saker som gäller. 1.Att man förbjuder all form av fysisk bestraffning mot handikappade barn och ungdomar 2. att inte tvinga barn och ungdomar att äta sånt som de inte tycker om samt inte dra in på olika livsmedel som pålägg med mera. 3. Höj kraven på att personer som anställs som personal ska va lämplig att jobba med handikappade barn och ungdomar samt öka kraven på att man har relevant vårdutbildning och inför krav på att alla ska lämna ett utdrag från polisens belastningsregister så att inte ”rötägg” typ missbrukare av knark och alkohol,pedofiler, och andra som är känd av polisen för brott kommer in i verksamheten. 4.De barn och ungdomar som inte har långt hem till sina föräldrar ska inte tvingas mot sin vilja att bo på internat/elevhem. 5.Dokumentera alla antroposofiska behandlingsmetoder och antroposofiska mediciner så att man kan garantera att dessa behandlingsmetoder och mediciner är säker och inte medför risker. 6.Barn och ungdomar med handikapp har full rätt till att få ett bra bemötande och respekt samt att deras integritet säkras,då ingår det att personal ska inte lägga sig i barnens/ungdomarnas ekonomi, och vid promenader så ska man inte tvinga ett barn/ungdom att hålla personal i handen, Personal har skyldighet att ha uppsyn så att inte barn/ungdomar hamnar i olycks-situationer. Om det skulle uppstå konflikter mellan elever så är det bättre att rektor,lärare har ett samtal om att man inte tolererar mobbning,hot,slagsmål,skadegörelse med mera,och att även barnens vårdnadshavare kallas in om barnet/ungdomen har brutit mot de regler som upprättats på skolan/antroposofiska verksamheten. Men sen om det framkommer till att någon oavsett personal eller äldre elever smusslar in otillåtna saker som narkotika och alkohol och langar det vidare till andra respektive missbrukar på plats , respektive tar pengar och värdehandlingar från folk, saboterar bilar på parkeringsplatser,saboterar skolbyggnader genom klottring,klirra fönsterrutor med mera och om någon ur personalen eller någon elev minst 15 år hotar andra med våld/hotar andra med tillhygge typ knivar med mera så kan man gå vidare med polisanmälan.

    • overklass says:

      Titta vad jag hittade
      http://lt.se/nyheter/jarna/1.3197618-mikaelgarden-far-en-tillsagelse

      ”IVO har efter tillsyn på Mikaelgården beslutat att verksamheten fortsättningsvis behöver rapportera händelser där missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållanden föreligger enligt bestämmelserna om lex Sarah.”

      • Putte_63 says:

        Bra att Mikaelsgården får en skarp varning för sitt osjyssta bemötande av föräldrar till ett barn som bor och går på Mikaelsgården. Jag hoppas på att den skarpa varningen kan bidra till att Mikaelsgården skärper till sig och att om verksamheten så mycket som en gång till behandlar de barn som går där osjysst respektive bemöter barnens anhöriga på ett osjysst sätt så kan verksamheten antingen betala ett vite som är företagsböter eller få sin rätt att driva skolverksamheten indragen .

  35. Putte_63 says:

    Frågan är om inte en del av intäkterna som Saltå kvarn får för försäljning av biodynamiska produkter,går till att finansiera dessa sekteristiska antroposofiska HVB-institut (Solbergahemmet,Mikaelsgården,Solåkrabyn,med flera) för om folk fick reda på det och om det mot all förmodan förekommer kränkningar på dessa sekteristiska ställen även efter 2012 och fram tills nu 2017 så skulle nog folk börja bojkotta saltås produkter,och sen borde fler som har bevittnat kränkande behandling mot elever gå ut i medierna och avslöja allt jävla skit som har förekommit på dessa sekteristiska HVB-institut ända från 1970 fram till 2012,och om det fortfarande förekommer sånt skit efter 2012 och fram tills nu 2017.

    • clemens says:

      Jag undrar var s:set alltid kommer ifrån det heter Mikaelgården inte Mikael(s)gården

      • clemens says:

        Jag tror inte att Saltå hänger i systemet men håller med om att det borde pratas mer om det. men att döma ut allting som kan ha nånting med antroposi att göra är lite att ta i.
        Jag åkte Bil söder om Gnesta och där i ödemarken finns minst två antroposofiska inrättningar ingen aning vad dom sysslar med där fast tanken slår mej att det är flera hvb anstalter

  36. Putte_63 says:

    Man kan undra om det förekom mer hårdföra fysiska bestraffningar på Mikaelsgården typ smisk på stjärten,örfilar,nyp i örat, luggning i håret,slag på fingrarna med linjal och att nån personal tog tag i nacken på en elev och dunkade elevens huvud mot väggen, under tiden 1980 till 2010 och om det förekommer sånt fortfarande ? sånt förekom på Solberga under början av 1970-talet.

Kommentera

