Konsten att lära sig ett främmande språk

Språket, förmågan att verbalt och skriftligt kunna kommunicera med varandra är någonting som skiljer människorna från djuren.

Att lära sig ett nytt språk är A och O om man har intresse för att flytta till det landet. Vi svenskar talar alltid om att det är viktigt för invandrare att integrera sig, tala svenska och helst avsäga sig sin tro och gamla traditioner. Någonting som många utlandssvenskar inte har tagit fasta på.

I ett tidigare inlägg om den spanska solkusten berättade jag om att det bor omkring 40 000 svenskar i costa del sol, permanent, och några till halvårsvis. Det finns svenska skolor, affärer, barer och golfklubbar. Ett Sverige i miniatyr, med bättre klimat.

För att lära sig ett nytt språk krävs det självdisciplin, att man ser till att försöka prata det nya språket, även med sina landsmän, för att öva upp sitt ordförråd, uttal och grammatiska regler. Hur lätt är det att lära sig ett nytt språk, där man egentligen inte kan mer än hej och några svordomar?

Mina erfarenheter av att lära mig ett nytt språk är relativt små, även jag under hela min uppväxt lärt mig tala och skriva svenska, och ser på amerikanska TV-serier och läser manualer. En lärare till mig talade om hur han och några kollegor fick vara med om en lektion av en japansk lärare där de inte förstod någonting, lektionen var på japanska. Att uppleva den typen av situationer ger oss lite perspektiv på saken.

De två språk man i Sverige blir tvingad att lära sig är svenska, modersmålet, och engelskan, som de andra i världen bör kunna. Franska, tyska och spanska är tre språk som man, om skolan erbjuder detta, kan läsa, först i grundskolan och sen fortsätta med på gymnasienivå. Men är det inte dags att utöka språkvalen i grundskolan, Kina är ett av de asiatiska länder som för tillfället går på högvarv, arabiska är ett annat språk som blir allt mer eftertraktat då u-länderna börjar få grepp om framtiden, och antagligen kommer att köra om oss de närmsta fem åren.

Att lära sig ett språk, på egen hand utan kvällskurser är inte alltid det lättaste. Det bästa sättet att ta till sig en ny kultur och ett språk är självklart att packa väskan och ta första bästa plan ned till det landet, men sen då? Jag har försökt förbereda mig med hjälp av program som Rosetta Stone, letar dagligen efter språkforum, med såväl skriven information, som hörövningar och tal.

Har ni läsare några tips om hur man bäst lär sig ett främmande språk på egen hand i Sverige?

Lämna en kommentar